zondag 8 januari 2012

Water

Gisteren kreeg ik van het waterbedrijf een email, met de vraag of ik mijn watermeterstand wilde doorgeven. Leuk, kan ik meteen zien hoeveel ik afgelopen jaar heb verbruikt.... En dat was ietsje meer dan vorig jaar. Dit jaar namelijk: 34 m3. Vorig jaar was het 30 m3, maar het kan zijn dat ik het toen iets eerder doorgaf (waardoor het dit keer iets langer geleden is).
Ik ben wel weer kritischer gaan nadenken: hoe is mijn verbruik, en kan ik meer besparen? Ik vind het een uitdaging om precies genoeg te gebruiken - om op die manier te besparen, en ook het milieu te sparen.
Op de site van Low Impact Man kwam ik een mooie zin tegen (of eigenlijk toen ik doorgelinkt had):

"The earth provides enough for everyone's needs, not for everyone's greed, Mahatma Gandhi."

 Dat zet je aan het denken, he? Mij wel...
Natuurlijk is het heerlijk om een half uur onder de douche te staan, of elke dag een (bubbel-)bad te nemen. Maar denk er dan eens aan dat heel veel landen kampen met een groot watertekort. Mensen uit sommige landen moeten uren lopen om het water te halen.
Ik las net dat voor 1 kop koffie 35 liter water nodig is...! Voornamelijk dus voor de productie van de koffie.

Maar goed, terug naar mijn eigen waterverbruik (het directe verbruik)...
Hoe ga ik nu met het water om?
- ik probeer maximaal 5 minuten per dag te douchen (heb weleens overwogen om om de dag te douchen - maar ik vind het zo lekker om fris gedoucht de dag te beginnen... :-) Af en toe, tijdens een "pyjamadag" sla ik het douchen een dag over). Het lukt niet altijd hoor... binnen 5 minuten. Sta ik met mijn hoofd vol shampoo.... is de zandloper leeggelopen! ;-)
- het eerste douchewater vang ik op in een emmer, en gebruik ik voor spoelen van toilet (bij de "kleine boodschap").
- ik was 1x per dag af, zonder voorspoelen. Ik heb geen vaatwasser, en was dus met de hand in een teiltje. (soms was ik 2x per dag af, en soms ook een dag helemaal niet)
- ik denk dat ik zo'n 2 wassen per week in de wasmachine was. Ik zorg er altijd voor dat ik met een volle trommel was... zonde om een was te draaien voor een paar kledingstukken!
Door mijn werk lukt het niet echt om minder te wassen. Afgelopen week maakte een kindje (van 14 maanden dat ik op de arm had) aanstalten om haar neus in mijn col van mijn trui te snuiten...!! Ze ziet hoe anderen hun neus in een papieren doekje snuiten, en ze deed het heel goed na... alleen hoort dat dus niet in mijn trui!
- ik maak ongeveer eens per 2 weken schoon. De keuken wel vaker. Ik gebruik tijdens het schoonmaken 1 (of 2) emmertje met sop voor mijn hele appartement. De vloer dweil ik maar heel af en toe; vaker is gewoon niet nodig in een eenpersoonshuishouden (vind ik), waar ik ook nog heel vaak op sloffen/ sokken loop.
- Ik probeer precies zoveel water te koken als ik nodig heb. Het afgekoelde water (dat over is)  in de waterkoker giet ik in de gieter (voor planten).
- Voor toiletgebruik: ik gebruik heel vaak de "spoelstopknop". En bij de kleine boodschap dus water uit de emmer (het eerste douchewater dat opgevangen is).
- Ik heb planten die niet heel veel water nodig hebben. Mijn balkon staat immers zomers pal in de zon....

Zo, dit was even een blogstukje over besparen. Vind ik leuk om over na te denken, en natuurlijk in de praktijk te brengen.
Als jullie nog tips hebben... ? Lees ze graag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten