woensdag 25 januari 2012

Regenjas

Kun je het je nog herinneren? Op de fiets naar de middelbare school, zware boekentas achterop, en dan op regenachtige dagen.... klam in je regenpak :-( Een hardloopmaatje zei eens in de groep, toen we het tijdens het lopen hadden over regenpakken (waarom, dat weet ik niet meer): "dat regenpak, dat heb ik ritueel verbrand na de middelbare schoolperiode!"
Mijn eigen regenjasje van toen ging nog een aardige tijd mee.... Tot het laagje aan de binnenkant zó verpulverd was, dat het echt toe was aan vervanging.
Sindsdien ben ik op zoek naar goede regenkleding. In de afgelopen 10 jaar (schat ik) heb ik denk ik 4 regenjassen gehad. Misschien zelfs 5. Erg goedkope regenjassen - met als enige doel: het moet mij beschermen tegen de regen. Alleen zo'n jas zit voor heel even comfortabel, maar zodra je gaat bewegen wordt het al snel veel te warm onder de niet-ademende stof. Andere jassen waren een stuk duurder, maar die 'ademden' zo erg... na iedere uitademing namen ze een slok regenwater mee naar binnen! ;-)
En dan was er nog meer aan zo'n jas dat mij irriteerde als ik de jas noodgedwongen (in Nederland kan het nou eenmaal soms een hele dag regenen, of meerdere dagen achter elkaar) langere tijd aan moest. Een capuchon die zo ver over je ogen hangt, dat je tijdens het fietsen nauwelijks je aandacht nog bij het verkeer kunt houden, want je bent telkens bezig om de capuchon zo te (proberen te) vouwen dat je kunt blijven kijken. Of, de mouwen zijn veel te kort. Of het ruggedeelte is te kort, waardoor de kleding die je eronder aan hebt aan de onderkant nat wordt. Of het model van de regenjas is zo lomp, dat je hoopt dat het alleen gaat regenen als het donker is en er ook nog een stroomstoring rondom jou is zodat niemand naar die gekke dame ('wat door het model regenjas niet eens te zien is... of je een man of vrouw bent') hoeft te kijken.
Gisteren bedacht ik mij dat al die regenjassen die het net-niet waren, of juist helemaal-niet, mij toch misschien wel 250 of 300 euro hebben gekost! (de prijzen van al die jassen bij elkaar opgeteld, dus)

Omdat ik graag fiets en wandel, ook als er regenbuien worden verwacht ga ik vaak toch de deur uit, is een goede regenjas voor mij erg belangrijk. Nu ben ik hier al een tijd op het internet naar aan het kijken. En ook heb ik rondgevraagd bij andere fietsers welke regenjas zij hebben en of zij weten welke goed zijn. Al snel werd mij duidelijk dat een goede regenjas (gore tex materiaal, of eVent.. daar hoorde ik ook over) zo'n 200 euro kost. Dat is wel even schrikken!! Ik vind het een behoorlijk groot bedrag!
Toen ik afgelopen zondag na een paar uur fietsen met wat fietsmaatjes zat koffie te drinken, baalde ik ervan dat mijn jas alweer aan de binnenkant helemaal nat was. En daardoor de kleding die ik eronder aan had ook. Gelukkig kwam er bij het tweede gedeelte van de fietstocht een waterig zonnetje door, maar echt veel warmer krijg je het dan natuurlijk niet. Eenmaal nat is fietsen lang zo leuk niet.
Die dag gaf bij mij de doorslag. Ik wil niet meer een regenjas die òf niet-ademend is en waarin je het benauwd hebt en nat wordt van je eigen zweet, òf een jas die zo ontzettend ademend is dat je alsnog nat wordt van de regen.

En gisteren vond ik dan eindelijk een jas die geloof ik aan een heleboel wensen voldoet:
- gore tex materiaal, waardoor ademend maar toch waterdicht
- extreem licht in gewicht (218 gram!!) en héél klein op te vouwen, dus ideaal voor op fietsvakantie.. maar ook om tijdens een wandeling mee te nemen in de rugzak. En ook makkelijk in mijn werktas te stoppen, naast agenda en broodtrommeltje.
- een vrouwelijke pasvorm. De jas ziet er ook mooi uit, dus daarvoor hoef ik niet te wensen dat spontaan al het licht verdwijnt en ik bijna onzichtbaar ben ;-)
- een capuchon die goed om het gezicht aansluit, waardoor je wel nog iets van de omgeving kan zien. En bovendien een klepje boven de ogen waardoor het regenwater niet meteen in je ogen stroomt.
- sluit nauw aan (dus geen wapperende kleding), maar ik heb hoop ik nog voldoende ruimte om er een fleece of softshell jasje onder te dragen.
- er wordt levenslange garantie beloofd.

Zal dit dan eindelijk de 'perfecte' regenjas zijn??

3 opmerkingen:

  1. en heb je er 200 voor betaald.
    Ik vind het ook altijd vervelende dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb er een via de fietsenmaker, goedkoop lang en ruimte wanneer je fietst. Niet goedkoop maar perfect zittend. Daar doe je tien jaar mee minstens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Goud en Zilver: ja, zelfs meer dan 200 euro. Vandaag kwam het jasje... en ben er erg blij mee! Zit goed, is superlicht... nu nog een keer testen.

    BeantwoordenVerwijderen