dinsdag 3 januari 2012

Besparen... of althans: probéren te besparen

Ja, probéren... want af en toe lukt het niet helemaal.
Wat de afgelopen weken wel heel goed gaat is: zuinig leven, en sparen. Ik probeer zo weinig mogelijk boodschappen te doen - zo weinig mogelijk naar de supermarkt, dat scheelt erg. Vandaag weer geweest, en door alle aanbiedingen had ik bijna 9 euro korting!! I.p.v. ongeveer 43 euro betaalde ik ongeveer 34 euro voor de boodschappen voor 1 week. Zelfs voor langer dan 1 week (zo'n 2 weken!), want er waren heel wat producten voor de warme maaltijd in de aanbieding. Ook heel veel producten die ik nóóit gebruik, dus die heb ik nu dan ook laten staan in het schap.

Het sparen gaat ook goed. De eindejaarsuitkering heb ik in 1x overgemaakt naar mijn spaarrekening. mijn nieuwe spaardoel is: studie. De studie waarmee ik in september wil beginnen kost zo'n 10.000 euro, dus ik ben nog wel even aan het sparen ;-). Maar... het gaat goed! Nu maar hopen dat er geen tegenvallers zullen zijn, de komende periode.
Het was wel behoorlijk moeilijk vond ik, om de knoop door te hakken en de eindejaarsuitkering in 1x naar de spaarrekening door te sluizen. Ik had in mijn hoofd het bedrag al uitgegeven aan: een mooie fijne goretex jas (waterdicht en duurzamer dan de jassen die ik de afgelopen periode heb gekocht... en die geen van allen echt goed de regen tegenhouden - en die ook geen handig klepje hebben boven de ogen, waardoor in flinke regen- of hagelbuien ik telkens bijna verblind word als het in mijn ogen komt), fiets/wandelschoenen-in-1, fijne waterdichte handschoenen die ook nog eens warm zijn....

Afgelopen oktober had ik een nieuwe laptop nodig, en even later merkte ik dat ik toch ook een printer nodig had (i.v.m. het vele printen voor de opleiding die ik nu doe, en die ik straks ga doen). Ik kocht een goedkope printer - maar deze had wel heel veel goede reviews.
Maar... toen de printer er eenmaal was, en ik al heel wat had geprint, kwam ik erachter dat de cartridges toch wel ontzettend duur zijn. Ik besloot naar een winkeltje te gaan waar ze cartridges hervullen. Dat is ook nog eens beter voor het milieu! :-) Alleen, van het type dat ik heb is het bij die winkel niet mogelijk om die weer te vullen. Wel hadden ze alternatieve cartridges - véél goedkoper dan de merk-cartridges. Ik kocht een set van deze.
Vandaag vulde ik de zwarte inkt bij. De oude, dure merkcartridge eruit, en de nieuwe en goedkope erin. Alleen.... ik bleef maar rare prints printen.... De inkt drukte niet goed af. De inktkop had ik al gereinigd, en nogmaals.... Ook had ik de laptop en printer gereset. Niets hielp. Ik belde het winkeltje op. Er werd mij vertelt dat het ook aan het merk printer kan liggen. Die goedkope printers hebben wel vaker kuren, zei de medewerker van de winkel. De printerkop raakt heel snel verstopt - je moet het telkens reinigen wat ook weer redelijk wat inkt kost. Hmmmm.... Is het in dit geval dan: goedkoop = duurkoop???

Nouja... ik heb in elk geval voor 2 weken eten in huis - volgende week hoef ik alleen nog wat brood, fruit en verse groente te kopen.
En wat ik bespaar, gaat dan hoogstwaarschijnlijk op aan printerinkt.... Ach.....

1 opmerking:

  1. Goed van je.
    Ik probeer ons bedrag van 300 p.m naar 200 p.m terug te brengen.
    Ik ben zo benieuwd.

    GRoeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen