zondag 15 januari 2012

Geld (terug)verdienen door administratie

Gistermiddag was ik bezig met een stapel papieren weg te werken. Veel post dat ik ontvang belandt op een stapel; 'nog-weg-te-werken-post'. Rekeningen die binnen bepaalde termijn betaalt moeten worden vis ik er altijd meteen tussenuit, en leg ik bij mijn laptop (betalingsverkeer gaat immers voor een groot deel langs de digitale weg). En de overige post sorteer ik later.
Gisteren was dus zo'n 'sorteermoment'.
Ik liep meteen ook even een paar mappen na, wat moet erin blijven en wat is inmiddels erg verouderd?
De vele brieven stopte ik in de mappen (1 voor werk/belastingpapieren/e.d., 1 voor alles rondom mijn huis, 1 voor telefoon/internet/abonnementen, 1 voor verzekeringen, en dan nog op een paar plekken pensioen-opbouw-brieven.... Voor dat laatste ontvang ik dus in deze periode vooral brieven over: wat-is-de-stand-van-zaken-momenteel-in-pensioen-land??).
Tussen alle brieven vond ik een briefje met mijn reishistorie (chipkaart) en daarop had ik geschreven dat ik restitutie had aangevraagd, eind november.
Hmm.... heb ik die wel ontvangen?? (ik had mij in november eens bij de verkeerde chippaal uitgecheckt - zowel de NS- als de Syntus-palen zijn blauw/geel... en ik, met een slaperig hoofd en net uit de trein, maakte de fout door bij de verkeerde paal uit te checken)


Vervolgens checkte ik mijn bankafschriften (af- en bijschrijvingen). En zo kwam ik erachter dat:
a) ik inderdaad nog geen restitutie had ontvangen. Het ging om een bedrag van 20 euro dat onterecht van mijn rekening is afgeschreven. Ik heb meteen een zakelijke brief opgesteld en richting Syntus verzonden.
b) Het bedrijf waar ik mijn Hardloopagenda 2012 had besteld heeft 2x een bedrag van mijn rekening afgehaald...!? De 2e keer kwamen er zelfs 2 euro herinneringskosten bij. Dit bedrijf ontving dus ook een zakelijke brief van mij. 31,90 euro voor 1 agenda is een beetje èrg veel!! Ik vond het zo fijn dat deze agenda ook een loop-logboek gedeelte heeft, waarin je kan bijhouden hoeveel je per dag hebt gelopen (per week dus, voor mij ;-) ).
c) ik dacht dat ik geen doorlopende reisverzekering meer had. Maar, die heb ik nog wel... want er is in december 33 euro voor deze verzekering van mijn rekening gehaald. Goed, dan weet ik dat ook. En dan vraag ik meteen een pasje en polisblad aan, zodat de administratie in de map 'verzekeringen' ook weer klopt.

Terwijl ik, een beetje geïrriteerd ('doordat bedrijven fouten maken zit ik hier mijn tijd te verdoen aan het schrijven van zakelijke brieven met uitleg over hun fout en te smeken of zij mijn geld weer willen terugstorten...!'), de brieven zat te schrijven... bedacht ik mij later iets positiefs:
als het goed is ben ik er 36,95 euro 'rijker' van geworden door mijn administratie bij te houden!

En nu... een ander gedeelte bijhouden: mijn huis. Even stofzuigen, en straks komt mijn tante koffiedrinken. Gezellig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten