zondag 31 juli 2011

Rompstabiliteit

Tja... 'rompstabiliteit' of zoals mijn looptrainer zegt: 'core stability'. Het is iets dat ik liever vergeet - want hierbij gaat het vooral over: buik-spier-oefeningen! Ai.... ik vind het zo vreselijk. Maar 't schijnt wel het hardlopen veel makkelijker te maken, als je romp sterk is. Bovendien heeft een fysiotherapeut mij ook uitgelegd dat kans op rugpijn minder wordt als de romp sterk is. Het heeft dus veel voordelen om die buikspieren te trainen.
En gisteren had ik het tijdens het etentje met mijn trainer erover hoe het lopen beter zou kunnen gaan. Door o.a. het versterken van de buikspieren, zei hij. Toen ik hardop nadacht over buikspieroefeningen doen a.d.h.v. een pilates-video, zei hij dat dat een heel goed idee was. Het moest dan wel een video zijn waarbij ze goed uitleggen waar je op moet letten, zodat je het niet verkeerd aanleert.
Na even zoeken op internet kwam ik bij een goede video uit, en die duurt maar liefst 30 minuten! Dus vanochtend in de woonkamer op het vloerkleed was ik bezig met mijn 'work-out'. Dagdromend over sterke spieren en het moeiteloos doen van de vele oefeningen lag ik daar met rood hoofd te puffen... En mij te verbazen hoe de mevrouw op de video zo stralend glimlachend en op rustige toon te oefeningen kon uitleggen... terwijl zij ze zelf ook nog deed!
Maar na het halve uur was ik erg trots op mezelf. Ik heb alle oefeningen meegedaan. Het ging nog niet echt soepel, maar dat komt hopelijk wel.

En gisteren was het etentje met de hardloopgroep. Het was echt ontzettend gezellig! Wat een leuke groep mensen toch... En als je 19 hardlopers aan één tafel hebt zitten, dan gaan de gesprekken over.... hardlopen natuurlijk. ;-) Maar ook over muziek, films, lekker eten, en nog veel meer.

1 opmerking:

  1. Leuk idee die pilates video van 30 minuten. Ik moet ook nodig weer aan de rug en buikspier versterkende oefeningen.

    Lekker is dat buiten bewegen, je vergeet alles.

    BeantwoordenVerwijderen