donderdag 14 juli 2011

Ontspan!

Het wil even niet zo lukken met het volgen van mijn hardloopschema. Dat is frustrerend! Mentaal gezien wil ik zo graag vooruit - conditie opbouwen, verbetering merken.... Maar het lichaam doet even niet mee. Behalve last van de vermoeidheid speelt nu ook een oude blessure in mijn heup op. Een zgn. slijmbeursontsteking. Tijdens het lopen merk ik er vrijwel niets van, maar midden in de nacht doet het heel erge pijn. Of als ik op mijn werk even bij de kinderen op de vloer of mat zit,... ai! Pijnlijk.
En dan kom ik terug bij 'mijn aloude les': leren accepteren dat het is zoals het is. Dat is niet altijd even makkelijk. Maar goed, ik doe mijn best ;-)
Gisteren pakte ik er een boek over hardlopen bij. En begon te lezen. Ik kwam bij een hoofdstuk over "ontspannen". Er werd geschreven over dat bij hardloopwedstrijden de meeste coaches aan de kant schreeuwen: "ontspannen! Ontspannen! Niet verkrampen!" Wat een tegenstelling is dat - een hardloper die zo hard mogelijk wil lopen en zich daarvoor ontzettend inspant, en tegelijkertijd zich 'moet' ontspannen.
In het boek werd ook het volgende geschreven: "Lopen volgt vaak de principes van de Japanse sport aikido: de weg van de minste weerstand leidt vaak naar een indrukwekkender en doeltreffender resultaat".
Over die zin zat ik een tijdje na te denken.
Laatst vertelde een hardloopmaatje mij dat ik zo relaxt loop. Dat was leuk te horen. Ik loop al tijdenlang zonder doel. Gewoon lopen omdat het leuk is. Mijn houding is ontspannen, en dat viel mijn loopmaatje dus ook op. Maar nu stel ik mij een doel, en nu protesteert mijn lichaam!
Als ik denk aan die zin uit het hardloopboek - dat geldt ook voor andere aspecten van het leven.
Omgaan met tegenslagen bijvoorbeeld. Als je erg in de weerstand schiet, en bijvoorbeeld het niet accepteert hoe het leven (of een bepaalde situatie) loopt, dan kost dit vaak veel energie. En het levert weinig op.

Hoe gaan jullie om met jezelf doelen stellen? En de momenten dat die doelen bijgesteld moeten worden?

1 opmerking:

  1. Best spannend, doelen stellen. Vooral als je anderen daar ook van op de hoogte hebt gesteld. Maar soms is het wel net die stok achter de deur die je nodig hebt. Dus... Doelen bijstellen vind ik niet zo heel ingewikkeld. Wat heb je eraan als je gefrustreerd rondloopt... Maar misschien is dat ook wel de reden dat veel doelen vaak weer terugkomen bij mij :o

    BeantwoordenVerwijderen