dinsdag 9 november 2010

No impact week

Het laatste blogje ging over de eetgroep - nou, afgelopen dagen kon ik even nauwelijks aan eten denken.... Ik had buikgriep. Gelukkig niet erg langdurig.
Ik vertrok zaterdag naar mijn moeder, en we hadden een leuk middagje High Tea-en op zondag gepland. Maar.... zondagochtend werd ik wakker met een heel misselijk gevoel. Elke beweging leek alsof ik op een boot stond met hoge golven, en dan ook nog zeeziek. Na uren stilgelegen en gezeten te hebben probeerde ik toch iets te eten en drinken. Maar dat had ik beter niet kunnen doen - het kwam er meteen weer uit :-(

Deze dagen wel eindelijk het boek "No Impact Man" kunnen uitlezen! Wat een fijn boek!! Iemand die op een positieve/optimistische manier schrijft over consuminderen en vooral over je CO2 uitstoot verminderen.
Veel ideeën ook - soms wat te extreme. Zonder wasmachine leven gaat in deze maatschappij toch echt iets te ver....
Hoewel, gaat het ècht te ver?? Als ik terugdenk aan de tijd dat ik in San Francisco woonde (heb daar een jaar gewerkt en gewoond)... Ik had toen geen wasmachine, geen afwasmachine (heb ik nog steeds niet), geen koffiezetapparaat (heb ik nu ook niet) en geen keukenmachines e.d. De was deed ik 1x per week in de wasserette. Tijdschrift mee of even koffiedrinken in het koffiebarretje in de buurt (nog erg gezellig ook, ik werd goede vrienden met de eigenaar). Koffiedrinken deed ik in dat koffiebarretje. Of oploskoffie thuis.

Toen ik gisteren keek op Facebook, en zocht naar "No Impact"-groepen, kwam ik o.a. op een nederlandse No Impact groep. En... deze week blijkt het de No Impact Week te zijn! De groep heet "No Impact Week NL". Er worden allerlei ideeën uitgewisseld, erg leuk!
Ook erg fijn te merken dat zoveel mensen graag milieuverantwoord willen leven. En er ook veel voor over hebben. Zoals een vrouw die op de "No Garbage Day" van oude lakens zakdoeken naait, zodat ze geen wegwerpzakdoekjes hoeft te gebruiken. Of een ander die bedenkt dat een broodbakje toch wel erg handig is als je geen wegwerpzakjes wilt gebruiken.
Het laat mij ook nadenken over de vraag: "wat zou ìk voor tip hebben voor anderen, om milieuvriendelijker te leven/ CO2 uitstoot te verminderen?" Eén van mijn tips zou zijn: zorg iedere avond ervoor dat alle apparaten echt uit zijn, dus niet op standby. Hiervoor gebruik ik de stekkers met schakelaar. In het donker zie ik dan ook makkelijk of er in een ruimte nog een rood lampje brandt. Je pc/laptop kan je ook zo instellen dat die na een x-tal minuten zichzelf in een soort slaapstand zet.

Hebben jullie ook tips? Welke?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten