donderdag 2 februari 2012

Echte winter

Brrrr.... een dag die begon met -10 (of iets kouder zelfs? Of iets minder koud?).
Na douche en ontbijt kleedde ik mij warm aan (thermokleding onder mijn broek en warme trui, thermosokken aan, muts met windstopper-laagje op mijn hoofd, warme door-mijn-mamma-gebreide sjaal om, en skihandschoenen met daaronder nog dunne 'hardloophandschoentjes'). En op mijn gezicht smeerde ik zgn. 'koudecrème'. Dat is speciale crème voor o.a. wintersporten. In gewone dagcrème zit heel wat water. En water bevriest met die kou. Dus zo'n gewone crème voelt lang niet zo prettig als de koudecrème. Die is nl. vooral vettig, en ik vind de crème lekker ruiken, en het sluit de huid goed af. De kou 'snijdt' dan minder in het gezicht. Ik hoorde er voor het eerst over toen ik een jaar stage liep in Noorwegen. Ik lette toen goed op hoe die noren met de kou omgaan ;-). En die koudecrème... ik vond het een heel goede tip!

Eenmaal klaar voor de kou pakte ik de fiets, en fietste naar fysiotherapie. Het is slechts 15 of 20 minuten fietsen - maar ik was blij dat ik mij warm had aangekleed! Brrr... wat een kou!
De fysiotherapeut vertelde mij dat ik ècht moest zeggen wanneer het genoeg was (i.v.m. de CVS). Ik legde haar uit dat ik dat graag zou willen, maar meestal merk ik naderhand pas of ik over mijn grens ben gegaan. Na een aantal oefeningen zei zij: "laten we nu maar stoppen... Dan hoor ik de volgende keer van je hoe je je erna voelde". Op de fiets richting huis merkte ik al dat het heel goed was om te stoppen. Ik voelde mij alsof ik dàgen achter elkaar zou kunnen slapen... Zó moe!

Thuis was ik blij verrast dat, ondanks de kou, het in mijn woonkamer 17 graden was geworden. En de verwarming was niet eens aan! (nouja.. de thermostaat stond nog op nachttemperatuur: 13 graden). Wat heerlijk toch om de woonkamer op het zuidoosten gelegen te hebben... Vooral als de zon schijnt - het is er zó opgewarmd! Ik woon vrij hoog, en daardoor kan de zon flink naar binnen schijnen. Geen bomen o.i.d. voor mijn ramen.

Nu zit ik te genieten van het zonnetje, en een kop koffie. Zometeen even boodschappen doen. En erna slapen... Even bijkomen van de drukke periode. Vanaf vandaag heb ik vakantie - volgende week donderdag begin ik weer met werken. In deze vakantie wil ik aan mijn opdrachten voor de opleiding werken. Maar ook leuke dingen doen: afspreken met vrienden, met mijn zusje een dagje naar de sauna, en lekker uitslapen en alles in een 'lagere versnelling' doen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten