zaterdag 25 februari 2012

Poppenhoek

De poppenhoek in mijn groep is meestal een gezellige ontmoetingsplek. Zo ook gisteren...
Gistermiddag waren er maar weinig kinderen (wegens vakantieperiode, en op de vrijdag hebben wij nu minder kinderen - veel ouders zijn op die dag vrij). Het groepje kinderen dat er was, was heerlijk aan het spelen. We hadden vlak ervoor aan tafel liedjes gezongen. En ook sap gedronken, en een rijstwafeltje gegeten. Eén meisje was aan tafel in slaap gevallen (haar ouders willen graag dat ze opblijft, maar zo af en toe lukt dat niet... en valt ze rond 15:00/15:30 uur in slaap, zoals nu dus). Ik legde haar op de bank, zodat ze daar even verder kon slapen.

Terwijl de kinderen aan het spelen waren, ruimde ik wat opbergbakken op. Ondertussen luisterde ik naar het spel van de kinderen. Af en toe kwam ik even kijken. Op een gegeven moment klonk het allemaal zo ontzettend gezellig.... Ik nam een kijkje in de poppenhoek. Eén jongetje (S., 2,5 jaar oud) zat aan het tafeltje. Naast hem een pop in de poppen/kinderstoel. Het tafeltje stond vol met pannetjes, bordjes, het plastic eetgerei (kip, kaas, brood, ei, paprika, bloemkool, etc.). In zijn hand had S. een glaasje. Hij deed net-alsof hij lekker aan het smikkelen en drinken was. J. (een jongetje dat ook 2,5 jaar oud is) en F. (meisje, 2 jaar) waren druk in de weer. Ze liepen heen en weer van het keukentje naar het tafeltje. Af en toe beiden aan het aanrecht. En dat ging heel gemoedelijk. Volop werd er gepraat. Een geweldige samenwerking. En hun 'gast' S. zat heerlijk te genieten van al het eten aan het tafeltje.
Wat is het toch ongelooflijk mooi om te zien dat kinderen zo opgaan in hun spel. Volledig betrokken bij was ze doen.

Even later werden J. en S. opgehaald door hun ouders. F. wist even niet wat ze nu wilde gaan doen. Ik keek haar aan: "zal ik een verhaaltje voorlezen?" Ja, dat vond ze een goed idee! Inmiddels was H. (het meisje dat in slaap was gevallen) weer wakker. Nadat ik H. had verschoond en vertelde dat ik een verhaaltje ging voorlezen, bleef H. midden in de groepsruimte staan. F. had zich inmiddels al genesteld op de bank. F. en ik waren klaar voor het verhaaltje. Maar H. kwam maar niet. Beiden riepen we: "H., kom er maar gezellig bij!" F. bleef maar herhalen...: "H., kom maar!" terwijl ze klopte op de lege plek naast haar. Helaas, H. had nog even geen zin of puf om erbij te komen zitten. Maar ik zag dat ze wel aandachtig meeluisterde naar het verhaaltje.
Erna probeerde F. 't op een andere manier. Ze ging met de duploblokjes bouwen. "Kom maar H., samen bouwen!" riep ze. En ja... dàt werkte. H. kwam er gezellig bij :-)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten