vrijdag 3 februari 2012

Roze wolken

Het leven is niet altijd zoals een sprookje of een mooie film. Je leeft niet altijd op een roze wolk. Toch lijkt het, volgens mij, soms wel zo bij anderen. Zoals het spreekwoordelijke gras dat bij de buren groener is. En door de komst van sociale media lijkt dat soms nog veel meer zo te zijn. Via Twitter, Hyves of Facebook wordt door vele mensen wereldkundig gemaakt wat zij precies doen. En dan vooral alle leuke dingen die gedaan, gezegd of gedacht worden. je leest daar zelden over (enorme) tegenslagen zoals financiële crises, depressies, problemen, etc. Die houden we kennelijk liever voor onszelf, en we delen de mooie dingen. Op zich heel fijn - ik geloof ook echt dat je veel blijer wordt als je iets leuks, grappigs, moois of vertederends leest over/ van een ander. Maar houden we onszelf niet een beetje voor de gek? Alsof we onze ogen sluiten voor de narigheid, of de mindere kanten. We stoppen het gewoon weg.

In een interview bij DWDD ging het over een programma waarin èchte levens gefilmd worden. Met alle ups & downs. Ik vind het een heel goed initiatief. En knap dat er mensen zijn die zich kwetsbaar op durven stellen en een kijkje geven in hun leven met alle ups & downs. Zoiets is denk ik taboedoorbrekend.
1 jonge vrouw vertelde dat veel mensen haar zien als de veelbelovende goed uitziende schrijfster, maar zij zien haar niet als zij in foetushouding op bed ligt terwijl zij één van haar angstaanvallen en depressies doormaakt. Mensen die doormaken wat zij soms doormaakt, die zijn er natuurlijk overal.

Ik heb zelf een hele tijd getwijfeld of ik bijv. over mijn worsteling met CVS zou schrijven, hier in mijn blog. Een collega had mij al lange tijd geleden gezegd: ga schrijven, en ook over CVS! Maar ik dacht: nee, ik ga over alleen maar leuke dingen schrijven. En ook dacht ik: wat heeft een ander er nou aan om te lezen over die CVS- worsteling? En misschien wordt er ook wel getwijfeld aan wat ik daarover schrijf... want ik schrijf toch ook over die andere kant (vrolijk, positief, energiek)?
Toch merk ik zelf dat ik het heel fijn vind om in andere blogs, columns, verhalen, etc. te lezen over zowel de leuke als de minder leuke dingen.

1 opmerking:

  1. Ik ken dat heel erg. Ik ben al een tijdje niet meer actief aan het bloggen, omdat ik voor mijn gevoel geen leuk nieuws heb...downs horen er inderdaad ook bij. Ik vind het wel goed van je als je schrijft over CVS. Het kan andere mensen ook sterken: zo heeft iedereen wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen