donderdag 8 december 2011

Oordelen

Gisteren zijn we tijdens de opleidingsdag bezig geweest met "video interactie begeleiding". Wat is dat toch een mooie en interessante manier om te kijken en leren van je werk! Beeld zegt zoveel... Soms (of vaak?) veel meer dan woorden. Het werd mij tijdens het oefenen duidelijk hoe moeilijk objectief kijken is. Zo snel ga je interpreteren. En analyseer je de beelden op een heel subjectieve manier. In die valkuil vielen wij allemaal.
Een blik, een gebaar, een houding... en pats! Oordeel klaar!
We kijken, en vrijwel meteen erna oordelen we. We interpreteren a.d.h.v. wat we zien. Maar dit kan veel te snel zijn.
Dus gisteren, tijdens het oefenen, werden we telkens 'teruggefloten'. "Is dat zo? Kijk eens goed... Wat zie je? Wat is de behoefte van dit kind? En waar zie je dan wat je zojuist interpreteerde n.a.v. dit beeld?"

Het oordelen of interpreteren a.d.h.v. een beeld vormt dan ook meteen een mening. Met een gekleurde bril kijk je dan naar het kind, of de pedagogisch medewerker. Ik merkte dat als ik probeer vooral niet in die valkuil te vallen, en dus op een objectieve manier te kijken, dat ik dan veel opener ben en meer leer. Een oordeel zorgt ervoor dat een heleboel andere mogelijkheden of zienswijzen niet 'goed' zijn. Alsof er slechts 1 manier is. Of 1 antwoord mogelijk is. Alsof een heleboel luikjes dichtgaan.
Maar: zoals er meerdere wegen naar Rome leiden, zo zijn er meerdere mogelijkheden voor bijv. een pedagogische aanpak. Het is niet meteen 'goed' of 'fout', als je maar op een open (en niet-te-snel-oordelende) manier ernaar kijkt.

Vandaag vroeg ik aan een collega of zij met mij de opdracht wilde doen - de opdracht "video interactie begeleiding" voor de opleiding. Ik vertelde dat we allebei elkaar konden gaan filmen, en vervolgens beiden een half uur per persoon vragen konden stellen. Ik zal haar ook de informatie over dit onderwerp geven. Zij vertelde mij namelijk al eerder dat zij heel graag meer wilde weten over "video interactie begeleiding".
Ik vond het lastig om de medewerking van een collega te vragen, want het is een behoorlijk intensieve opdracht. En je moet je wel echt veilig voelen, wil je samen beelden van jezelf gaan analyseren.
Ik was dan ook erg blij dat ze enthousiast reageerde...!
En voor de komende tijd: inlezen in de reader en voorbereiden.

Maar.... eerst een heerlijk lang weekend helemaal vrij!! Na een drukke periode nu even uitblazen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten