zondag 11 december 2011

Gezellig

'Gezellig' vind ik zo'n typisch nederlands woord. De betekenis is niet helemaal te vertalen in bijvoorbeeld het engels. Wel grotendeels, maar dan is het toch nèt ietsje anders.

Dit weekend heb ik een lang weekend vrij. En morgen ben ik jarig. Omdat ik er niet zo van houd om mijn verjaardag groots te vieren, vind ik het het fijnst om slechts een paar mensen verspreid over een paar dagen te zien. Eigenlijk alleen mijn naaste familie. En natuurlijk zijn goede vrienden ook van harte welkom te komen. Maar het wordt geen groot feest.
Afgelopen vrijdag ben ik met een vriend uit eten geweest. Dat was heel gezellig. Het restaurantje was al compleet in kerstsfeer, dus overal gezellige verlichting en eigenlijk ook een soort kerstsfeer al. Het eten was heerlijk. En goede gesprekken, erg gelachen ook.

Gisteren heb ik eerst uitgeslapen. Ik ben al sinds een tijdje weer erg moe. Dus daar waar ik de kans heb, probeer ik bij te tanken.
Maar erna... heb ik flink opgeruimd en schoongemaakt. Ik zat er al een tijd tegenaan te kijken - tegen al die huishoudelijke taken die nog 'moesten'. Maar telkens had ik of geen tijd, of geen energie, en meestal ontbrak het aan beide. Maar gisteren toch maar aan de slag gegaan.
En nu is het weer lekker schoon en fris! :-)

Aan het einde van de middag kwam mijn moeder. Ik had een stoofpot al op het vuur staan. (en voor meerdere dagen gekookt, dus vanavond nog een restje, en in de vriezer staat ook een restje). En gezellig met mijn moeder wat gedronken en gekletst. En vervolgens lekker gegeten.
's Avonds samen een erg mooie film gekeken: "As it is in heaven" (een zweedse film). Die film had ik ooit eens gekocht. En een tijd geleden al gezien. Maar wat films betreft (en meerdere zaken trouwens ;-) ) ben ik erg slecht in onthouden. Dat is bij films heel leuk, want ik kan films meerdere keren zien en telkens toch weer verrast worden :-). Zo ook gisteravond bij deze film.

Vanochtend kwam mijn zusje & 'aanhang'. Mijn moeder was er ook nog - zij logeerde bij mij. En weer (nog steeds) ontzettend gezellig. Taart gegeten, koffie gedronken, en soep & broodjes gegeten....
Erna bleef mijn moeder nog even. En midden op de middag was iedereen weer vertrokken.
En nu is het weer tijd om verder 'bij te tanken'.
Ooit zal mijn 'energietankje' wel weer redelijk vol zitten, maar momenteel is ie nog even leeg. Gelukkig ben ik inmiddels wel gewend aan de chronische vermoeidheid.... en is dit gewoon weer een periode van 'geduld hebben'. Het is zoals het is. er valt weinig aan te doen - ik bedoel: ik kan mij gaan verzetten en gefrustreerd raken door het gebrek aan energie. Maar ik schiet er niet zoveel mee op.

Morgen komen mijn vader en zijn vrouw. Niet te vroeg, want dan kan ik eerst even uitslapen.
We gaan misschien in de buurt wat wandelen. En 's avonds uit eten.

Fijn, op deze manier verjaardag vieren!

En dan loopt het ook al tegen kerstmis. Het gaat hard, de tijd!
Ik merk dat heel veel mensen bezig zijn hun huis te versieren. Ik heb bedacht: dat doe ik niet. Kaarsjes vind ik gezellig, maar die brandt ik het hele jaar door. In de herfst en de winter binnen, en op zomeravonden bijv. op het balkon.
Ik heb het geluk dat ik vanuit mijn woonkamer uit kijk over een groot deel van de stad. Al die lichtjes 's avonds... dat lijkt ook best kerstig.

Vorig jaar ben ik eens 's avonds door de wijk gaan wandelen. Er lag toen sneeuw, en overal hadden mensen hun huizen en tuinen versierd met kerstlichtjes. Schitterend! (letterlijk en figuurlijk) En ook heerlijk om dan door de straten te wandelen. Het geeft echt een kerstgevoel, en even later lekker warm binnen warme chocolademelk drinken. En het is ook nog eens een vrijwel gratis 'uitje'!
Waarom naar kerstmarkten etc. gaan als je met een avondwandeling door je wijk ook een kerstgevoel krijgt? Bovendien vind ik de stilte 's avonds een soort 'betoverende' stilte. Helemaal als het gesneeuwd heeft.

Veel plezier deze dagen voor kerstmis! En mocht je ook eens willen genieten van mooie lichtjes in het donker: maak eens een avondwandeling door je wijk (of een wijk waar de bewoners wel houden van hun huis in tuin versieren met verlichting ;-) ).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten