donderdag 30 juni 2011

Tijd, en het gebrek eraan

Allereerst begin ik met een linkje naar de site waar ik mijn hardloopschema heb gevonden. Je kan het hier vinden.
Zonet heb ik de 4e keer trainen gehad. Afgelopen week heb ik (verdeeld over 3 trainingen) 20,5km gelopen. Dat is heel wat meer dan dat ik telkens deed. Ik ben blij dat het mij lukt, maar o, o, o.... wat moest ik mij er vandaag toe zetten! Ik was erg moe. Nu nog steeds moe, maar ik hoop dat het met een nacht goed slapen weer beter gaat.
Het verbaasde mij eigenlijk dat ik toch nog die 8km, die vandaag op het programma stond, kon lopen!
Straks lekker douchen, en eten koken. Een heel makkelijke maaltijd dit keer: groenteburger, rijst en een kant-en-klare salade (koop ik heel weinig, kant-en-klare salades... het was ook ontzettend duur - ik geloof dat ik het zelf voor misschien wel een derde van de prijs kan maken).

Maar nu de titel van dit blogstukjes: "Tijd, en het gebrek eraan".
Ik kwam erop toen ik dacht aan mijn werk. Heel vaak kom ik (en komen collega's) tijd tekort. Nu merkte ik dat vandaag ook. Morgen heb ik een gesprek met een ouder. En ik was het nog wat aan het voorbereiden. Er zijn een aantal aandachtspunten die ik graag wil bespreken. Voor een gesprekje staan 20 minuten. In het gesprek moet aan bod komen: natuurlijk welkom heten en voorzien van koffie/thee (maar ik zorg dat koffie/thee klaarstaat), de gegevens controleren (klopt het allemaal nog: adres/ telefoonnummers, etc.), vragen naar hoe het thuis gaat en of er bijzonderheden zijn, doornemen van de observatielijst (ik noem het maar even zo - voor een gesprek observeren wij de kinderen a.d.h.v. een ongeveer 7 pagina's tellend observatiepuntenschema.... hiermee kijk je heel gericht naar o.a. hoe het welbevinden van het kind is in het algemeen en in verschillende situaties, en ook hoe het kind zich ontwikkelt op verschillende gebieden). Daarnaast probeer ik meestal een paar punten uit deze observatie te halen, waar wij ons de komende tijd op kunnen gaan richten. Mocht een kindje bijvoorbeeld moeite hebben met het kiezen van een spel/activiteit, dat wij het kindje daarin meer gaan begeleiden. Dit bespreek ik dus ook met de ouder. Vervolgens worden er dus afspraken gemaakt, en stemmen we de opvoeding thuis en op het kinderdagverblijf goed op elkaar af. En daarnaast is er nog een formulier dat ingevuld dient te worden, en waarop wij alle gegevens m.b.t. voeding, slapen, en evt. zindelijkheid schrijven. Ik bespreek ook nog indien nodig het formulier dat de ouder vantevoren heeft ingevuld, over hoe de ouder de opvang en ook de overdrachten ervaart. Dan nog ruimte geven aan de ouder voor evt. vragen of opmerkingen. En het afronden van het gesprek.
Dit alles... lukt naar mijn mening niet binnen 20 minuten. Dus het is telkens: concentreren op het gesprek, maar ook regelmatig een blik op de klok werpen want de tijd tijdens zo'n gesprek vliegt voorbij.

Hoewel ik dus af en toe kamp met tijdgebrek, tijdens het uitvoeren van de taken op mijn werk, ben ik ook erg trots op het werk dat wij doen. Kwalitatief gezien is het zó goed!! We werken er met zijn allen ook hard aan om die kwaliteit zo hoog te houden.
Ik vind het dan ook soms erg jammer als er zoveel media-aandacht gaat naar een paar kinderdagverblijven of organisaties waar het werk niet zorgvuldig wordt gedaan.
Waarom richt de media zich niet meer op àl het goede dat er gebeurt binnen de kinderopvang??

1 opmerking:

  1. Dat zouden ze inderdaad wat meer moeten doen! Want als ik dit zo lees lijkt me het knap frustrerend, tegen de klok in werken.... Maar het verdient wél waardering. Goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen