woensdag 29 juni 2011

Schema

Ik ben van de schema's.... En van het plannen. Het klinkt niet echt "cool", maar het is nu eenmaal zo. Als ik de planning op papier heb, of in mijn agenda, en als ik dus weet wat ik ga doen volgt er rust in mijn hoofd. En dat is wel zo fijn.
Een hele tijd geleden had ik telkens het gevoel dat ik het alsmaar druk had - nooit eens een tijdje rust/niks. Ik was alsmaar moe, en verlangde ontzettend naar die rust.
Toen ik de diagnose CVS (chronisch vermoeidheids- syndroom) "kreeg" (ja, tussen aanhalingstekens.... alsof het een kadootje was... haha), volgde ik in de periode erna een therapie om ermee om te leren gaan. Om te leren leven met de gevolgen van CVS. En in die therapie leerde ik o.a. om planningen te maken. Per dag schreef ik precies van uur tot uur op wat ik ging doen. En... het gekke was.... ik kreeg meer rust, en zag veel meer tijden waarop ik kon niksen/rusten of gewoon kon doen wat ik wilde.
Ik heb eerst die dagplanningen telkens bijgehouden. Het gaf mij enorm veel structuur en dus ook rust. Er kwam meer balans in activiteiten en rust.
Maar op een gegeven moment maakte ik alleen nog een planning als ik het gevoel had niet meer "aan mezelf" toe te komen. Als er teveel taken waren, voor mijn gevoel. Of als ik een periode erg moe was.

De afgelopen weken had ik het ook even wat drukker. En heb ik dus ook regelmatig planningen gemaakt op stukken papier. Regelmatig een middag rust om bij te tanken... En na zo'n bijtankmiddag kan ik er dan weer tegenaan. En krijg ik gelukkig weer veel gedaan - wat tot een voldaan gevoel leidt.

De komende periode heb ik even geen opleidingsdagen - pas eind augustus weer. Ik zal meer gaan werken. En daarnaast wil ik ook wat meer tijd inruimen voor het hardlopen. Ik zou heel graag naar een doel toe willen werken, om het gevoel te hebben dat mijn conditie verbetert (i.p.v. hetzelfde blijft of verslechtert).
Nog steeds heb ik perioden dat ik erg moe ben. En ik geloof er echt in dat als mijn basisconditie goed is, dat ik sneller herstel van die "terugvallen".
Op internet heb ik een hardloopschema gevonden. En dit probeer ik sinds deze week te volgen. Inmiddels heb ik 3x getraind in de afgelopen week. En maandag zelfs bijna een half uur langer dan dat ik normaalgesproken loop.
Ik vind het erg spannend of ik dit ga volhouden. Dus ik hou nu goed in de gaten of mijn lichaam dit "trekt". Gelukkig kan je in zo'n schema ook logboeknotities maken - en kan ik zien hoe het lichamelijk gezien gaat. (door op te schrijven hoe de training ging, of evt. bijzonderheden).

2 opmerkingen:

  1. Goed idee, zo'n schema! Ik maak ook altijd lijstjes en schema's, die rust in m'n hoofd waar jij over hebt... dat herken ik wel. Anders blijven alle do-dingen maar spoken in m'n hoofd. Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat herkenbaar! Ook ik ben zo'n miep die het met een (strak) schema veel beter doet!
    Ik ben er nu een quilt van aan het maken om deze in huis op een plek te hangen waar ik het veel tegen kom ;o) Binnen nu en een week hoop ik het schema op mijn blog te kunnen laten zien.

    Voor mij was het vooral ook alles in één dag willen proppen. Nu is het maandag wasdag, dinsdag strijkdag.. dus heb ik op vrijdag een stapeltje strijk liggen? Dan ligt het er het weekend en de maandag ook nog steeds. Dinsdag is dinsdag. En dan hou je een hoop tijd óver! ;o)

    Succes trouwens met rennen. Heb je een linkje van het schema?

    BeantwoordenVerwijderen