dinsdag 14 juni 2011

Cursusweekend

Afgelopen weekend ben ik op cursusweekend geweest. Een basiscursus fietstechniek. Het was al lange tijd een wens van me om meer te leren over het repareren van mijn fiets.
Deze cursus bestond uit 2 dagen waarin je les kreeg - zowel theorie, als ook het oefenen in de praktijk (het zelf sleutelen dus). Overnachten kon in je eigen tentje in de boomgaard naast de boerderij waar de cursus was.
Dus.. eigenlijk was het meteen een soort mini-vakantie - zo voelde het tenminste.
Alleen ben ik er dit weekend achter gekomen dat mijn slaapzak echt te dun aan het worden is. Overdag was het af en toe heerlijk zonnig weer, en op een plekje uit de wind kon je dan ook heerlijk zitten. Maar 's nachts vond ik het erg koud. En ik kon daardoor moeilijk in slaap komen.
Dus op mijn wensenlijstje staat nu: een warme slaapzak. Dat wordt even sparen...! En het wordt ook: zoeken naar een goede warme lichte klein-op-te-bergen slaapzak. En: een niet al te dure.

Ik vond het erg leuk om een weekend mee te maken waar zoveel fietsers bij elkaar zijn. Zoveel fietsreizigers. Veel werd er gesproken over fietsplannen (reizen maken per fiets), fietsdromen... Maar ook werden er fietsverhalen verteld.
Ook werd er veel gekeken naar elkaars materiaal. De meeste fietsreizigers willen graag (of hebben al) duurzaam materiaal met een laag gewicht.

Het was een erg leuk en leerzaam weekend. En na afloop ben ik op de fiets gestapt en naar het station gereden - vanuit het dorpje waar de cursus was. Het was ongeveer 25km fietsen naar het station. Ik kwam door mooie dorpjes en over mooie heidevelden. Het weer was goed. En het vakantiegevoel bleef :-). Nog bij mijn zusje gelogeerd. Erg gezellig. En de volgende dag bracht mijn zusje me met mijn fiets naar een knooppunt. En heb ik van het knooppunt tot een volgend station gefietst. Toen nog een deel met de trein, en vervolgens het laatste deel naar huis door de bossen en over heidevelden gefietst. Prachtig!

Tip: op de website van de Fietsersbond zijn 2 fietsrouteplanners te vinden. Als je rechtstreeks van a naar b wilt fietsen kun je de route opvragen. Maar ook voor een mooie route, die weliswaar niet rechtstreeks gaat maar wel langs mooie plekjes komt, kan je de route opvragen. De route kan je printen met tekst en alleen de overzichtskaart, of ook nog met deelkaartjes. In vrijwel heel Nederland vind je nu "knooppunten" en bij elk "knooppunt" staat een kaartje.

Het viel/valt mij op dat als je met de fietst reist per trein, je vrijwel de hele reis in gesprek kan zijn met "vreemden". Dat kan natuurlijk ook zonder fiets. Maar ik merkte dat dat nu wel heel automatisch ging. Eerst met een man uit Amsterdam een lange tijd gepraat. Hij had een tocht van 2 dagen op de racefiets (door Noord- Duitsland) gemaakt. Het gesprek ging voornamelijk over het fietsen, maar ook over verschillen tussen Nederland en Duitsland. Tijdens een andere treinrit sprak ik de moeder van een gezin dat met het hele gezin per fiets naar een camping ging. Ze vond het best een gedoe, om met 4 personen en 4 fietsen per trein te reizen.... Maar ondanks het gedoe is het ook erg fijn dat het mogelijk is om met je fiets per trein te kunnen reizen.

Door dit cursusweekend heb ik meer vertrouwen gekregen - ik ben iets minder bang voor fietspech. Bij de meest voorkomende reparaties hoop ik mij te kunnen redden. Ik weet inmiddels hoe ik mijn wiel uit mijn fiets haal, om bijv. de band te plakken. Ik kan me denk ik ook redden met het vervangen van remblokjes. Het derailleur afstellen lukt mij hopelijk ook. Spaken spannen, heb ik nu ook gezien hoe dat gaat.

1 opmerking:

  1. Ik blijf 't stoer vinden... Maar wát leuk dat je het allemaal zo positief hebt ervaren!!

    BeantwoordenVerwijderen