zaterdag 25 september 2010

Hardlopen

Net terug van de hardlooptraining. Ik loop iedere zaterdag mee met een loopgroep. Fijn begin van het weekend. Een gezellige groep, trainer die goede adviezen geeft en daarnaast ook gewoon telkens een nieuwe training "verzint" (de ene keer doen we meer heuveltraining, de andere keer meer interval, dan weer een soort fartlek - dat is "vaartspel" dus snelheid oefenen in de vorm van een spel...), en met een beetje geluk ook mooi weer. En dit geluk hadden we vanochtend. Ooohhhh, wat was het prachtig loopweer. Het begon vrij fris, maar wel met een stralend blauwe lucht. Het groen van de bomen leek door de zon en de blauwe lucht nóg groener. Maar ook zijn de blaadjes aan de bomen al voorzichtig aan aan het verkleuren.
Behalve ikzelf, waren meer mensen in de groep aan het genieten. Telkens hoorde je weer iemand zeggen: "oh, mooi he?"
Nu komt door hardlopen (of een andere duursport) het stofje "endorfine" vrij. De zgn. "runnershigh". En dit geeft dus een heel goed gevoel. Blij!
Ik geloof dat het ook erg grappig is om eens een foto te maken van de gezichten van onze loopgroep, als de trainer bijv. iets uitlegt. Je zult dan allemaal gelukzalige gezichten zien.

Hardlopen is absoluut geen dure sport. Je kunt het natuurlijk wel duurder maken, door in de mooiste outfit te lopen en met de allernieuwste gadgets. Ikzelf invasteer vooral in goede schoenen. Elke 2 jaar koop ik nieuwe schoenen. Mocht ik ooit voor een halve of hele marathon willen en kunnen trainen, dan zullen die schoenen vaker vervangen moeten worden. Omdat ik inmiddels al zo'n 10 jaar aan hardlopen doe (sommige periodes fanatieker dan andere), heb ik aardig wat loopshirts en -jacks en -broeken. In ieder geval voor zowel zomer- als winterseizoen 2 setjes. Ik merk dat als je kwalitatief goede kleding koopt, dit echt heel lang meegaat. Misschien wel 15 tot 20 jaar!
In het begin liep ik nog in katoenen t-shirts. Maar al gauw merkte ik dat dat echt niet fijn is. Doordat je zweet wordt het shirt nat, en als je even in de wind staat heb je het enorm koud. Dus toch maar overgestapt naar de echte loopkleding.

Het hardloop-lidmaatschap is vergeleken bij sportschoolabonnementen echt heel goedkoop. Ik betaal voor een heel jaar trainen 100 euro. Ik mag dan 2x per week trainen. Maar doordeweeks lukt het me niet om om 19 uur hard te lopen, dus ik hou het bij alleen de zaterdagochtend. Omgerekend betaal ik dus per les ongeveer 2 euro! Een training duurt anderhalf uur (nee, niet achter elkaar door lopen - ook "loopscholing", in- en uitlopen, en tussendoor ook vaak even stoppen voor uitleg of oefeningen).

Zo, dit was even een hardloop-promotie-blogje.
Fijn weekend!!

1 opmerking:

  1. Heerlijk om te lezen hoe jij van het hardlopen geniet.
    Ik heb momenteel nog problemen met mijn rug, maar hoop ook in de toekomst het hardlopen/joggen weer op te kunnen pakken.
    Voor mij is het al jaren geleden dat ik gelopen heb, maar het kriebelt wel....., zeker na het lezen van dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen