woensdag 15 september 2010

Engeland

Terug van 4 dagen Engeland.
En.... heerlijk gehad!!
Voordat ik ging heb ik lang nagedacht over hòe ik zou gaan. Ik wilde eigenlijk met de boot. Een lange tijd geleden was ik au pair, en toen ging ik ook met de boot. Het leek me leuk zo'n bootreis her te beleven. In die tijd was er nog geen tunnel onder het Kanaal door (of lag die er toen net wel??), en vliegen was nog veel te "luxe" voor zo'n relatief korte reis.
Ik besloot uiteindelijk om met de trein te gaan. Dit bleek en voordelig en qua vertrek- en aankomsttijd gunstig te zijn. Bovendien was het handig dat het kaartje geldt vanaf elk station in Nederland. In totaal was ik voor de hele treinreis (van mijn woonplaats tot middenin Londen) 129 euro kwijt.

Nu ging ik vanaf Londen naar vrienden die in de buurt van Cambridge wonen.
Mooie omgeving. En we hadden geluk met het weer - veel zon gehad.
Daar erg rustigaan gedaan, wat ik heerlijk vond. Lekker in de tuin zitten, bijkletsen, stukje wandelen,...

En op zondag weer met de trein richting Londen. In Londen logeerde ik bij mijn vroegere au pair gezin.
Alleen de ouders waren thuis. We hadden alle tijd en rust om bij te praten. Erg leuk!
Het voelde weer meteen als m'n (tweede) "thuis". En toen ik wegging benadrukte P. (de vader in het au pair gezin) dit ook: "and will you remember, that our home is also your home?" Erg lief van ze.

In Londen had ik 1 volledige dag (maandag) die ik kon invullen. Vantevoren had ik "free self guided walks" vanaf het internet geprint. Ik nam de Tube (Underground) en stapte middenin Londen bij halte "London Bridge" uit. Het was mijn plan om de rest van de dag te wandelen (en natuurlijk ook van tijd tot tijd uitrusten) en pas aan het eind van de middag terug te reizen.
Vanaf de halte London Bridge had ik al snel de brug gevonden. En kon vanaf de brug ook de Tower Bridge zien.
Ik wandelde langs "Monument". En ben ook de wenteltrap in het monument opgeklommen. Prachtig uitzicht van bovenaf! Dit was de 3 pond entree wel waard!
Vervolgens door gewandeld. Langs o.a. Gherkin. Een vreemd gebouw dat me doet denken aan een rugby-bal (qua vorm). Wel mooi om te zien, erg opvallend. Even later kwam ik langs heel oude gebouwen: o.a. Royal Exchange.
Inmiddels tijd voor koffie met iets lekker bij Starbucks :-)
Het leuke is dat je op een doordeweekse dag in Londen midden tussen de mensen in nette werkkleding loopt. En nu het september is, is het ook niet heel vol met toeristen.
Na een stuk gelopen te hebben kwam ik bij St. Paul's Cathedral. Wat ontzettend indrukwekkend!!! Zo groot, en mooi. Ik wilde natuurlijk ook even binnen kijken. Gelukkig kon je zonder te betalen de zijkoepel bekijken. Dat vond ik al erg mooi, en kon me dus wel voorstellen dat de rest ook supermooi zou zijn. Maar ik wilde niet bij elk gebouw 3 pond (of meer) entree moeten betalen. Dus ik ging er weer vandoor.
Het was even zoeken, maar toen vond ik de kade langs de Thames weer.
Lekker gewandeld, met mooie uitzichten op allerlei gebouwen langs de Thames. Ook het grote reuzenrad. En na een tijdje zag ik Whitehall, en even verder de Big Ben.
Maar ik wilde toch even de Horse Guards zien.
En langs de guards kwam ik in St. James's Park. Zo mooi, een stukje natuur middenin de stad. Veel groen, veel bloemen, vogels, en zelfs eekhoorntjes!
Na een lunch - bestaande uit een zelf meegenomen pakje crackers met kaas (nog in Nederland in de supermarkt gekocht) en wat drinken uit een flesje, ook vantevoren gekocht - verder gewandeld.
Via Buckingham Palace richting Hyde Park Corner.
En uiteindelijk daar weer op de metro gestapt.
Toch nog even langs Covent Garden. Met alle stalletjes. Erg verleidelijk om iets te kopen. Maar telkens dacht ik: "en dan?? Heb je het nodig? Waar belandt het uiteindelijk?" En ik bedacht dat het waarschijnlijk na een tijdje in een doos in de berging zal belanden. Het was voor mij het geld 't niet waard.
Inmiddels begon ik mijn voeten wel te voelen - poeh, wat een wandeling... Ik zocht de metro weer op, en reed terug naar "huis".
Op deze manier een heel leuk dagje Londen gehad. Veel gezien. En uiteindelijk maar ongeveer 7 pond besteed.

Na weer een gezellige avond, dook ik tevreden mijn bedje in. Wat een lieve mensen toch allemaal (oud au pair gezin in Londen, maar ook de vrienden dichtbij Cambridge), en wat een fijn land!
En de volgende dag met de trein weer terug naar Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten