vrijdag 22 oktober 2010

Soms zit het tegen, soms zit het ook weer mee!

Afgelopen week had ik pech met m'n fiets. (En dat leek van de ene frustratie naar de andere te rollen, tot alles toch weer goedkwam; )

Mijn achterlicht haperde al een tijdje, ik kon er niet echt van op aan dat het licht het zou doen als het donker werd. Batterijen vervangen hielp niets. Dus ik besloot een nieuw licht te kopen. Maar toen ik via internet een lichtje bestelde, bleek deze niet te passen op mijn bagagedrager! (wat ik in eerste instantie nog niet wist..)
In de tussentijd kreeg ik een lekke band. En ik doe meestal erg makkelijk: ik laat de band plakken bij de fietsenmaker. (ja, ik weet het, erg decadent! Maar dat gemak gun ik mezelf - ik heb immers niet het andere gemak, nl een auto) Maar, dit keer wilde ik het zelf doen. Hm... dat lukte uiteindelijk niet! Vanwege een zwaar gebrek aan technisch inzicht, en ook gewoon klunzigheid ;-), liep de band gelijk na het plakken weer leeg. Toch maar naar de fietsenmaker gebracht. Deze vond een zeer lange en heel dunne spijker in de band, als boosdoener van die lekke band dus....
Het achterlicht dat niet paste, en waar ook nog eens een schroefje niet opengeschroefd kon worden, heb ik teruggebracht naar de winkel. Mèt pakbon - het was immers via internet gekocht. De jongen die mij hielp was heel vriendelijk. Ik kreeg een ander licht. Alleen, op dat moment wist ik nog niet dat het licht niet paste.
Daar kwam ik 's avonds achter, toen ik probeerde het licht te monteren. Oh! Wat werd ik er chagrijnig van!!
De volgende dag terug naar de winkel. En... ik kreeg mijn aankoopbedrag terug! Heel aardig!
(het was natuurlijk ook niet zo slim van mezelf om ervan uit te gaan dat die achterlichten op iedere bagagedrager te monteren zijn).
Maar... nog steeds had ik geen goed werkend achterlicht!!
Vandaag ging ik vlak voor sluitingstijd (vlak nà mijn werkdag) langs de fietsenmaker. Mijn oude achterlicht bleek inderdaad kapot. Een nieuwe kon hij monteren. Maar dat moest een heel speciaal licht zijn - dat bij de fiets hoort. 30 euro zou dat zijn!!! Poeh! Deze jongen ging zoeken. En ik geloof dat ik een soort "beschermengeltje" heb, want hij kon dat dure licht niet vinden. Het was uitverkocht. (alsof dat geluk is - maar het beschermengeltje helpt me nu - lees maar:) Hij dacht even na, en vond de oplossing; een minder mooi achterlicht, maar tegen een ijzeren plaatje aan zodat het zou passen. 12 euro zou dat zijn. "Het is alleen echt niet zo mooi, en ook nog zo stuk als de fiets valt" zei die jongen. "Al zou mijn fiets 2 keer vallen en zou ik 2 keer een nieuw licht nodig hebben - ik ben altijd goedkoper uit dan die dure" was mijn antwoord. "tja dat is waar" zei hij. Haha! De ene fietsenmaker zette het licht erop, en vroeg aan de ander of die wilde afrekenen. "10 euro" zei de collega. Ik herhaalde: "10 euro??" Ik had net toch 12 euro gehoord, dacht ik stilletjes. De fietsenmaker zei: "10 euro?? Het was toch 12 euro wat ik net zei??" "Ja" beaamde ik. Maar... de beide heren keken elkaar aan, en maakten er toch 10 euro van.
En zo kwam alles toch weer goed, en heb ik een goed opgepompte achterband, en een goed achterlicht.

En, volgens mij was het vandaag ècht mijn geluksdag;
Ik kwam via mijn online dossier van de energieleverancier erachter dat ik èn heel veel geld terugkrijg èn een veel lager maandbedrag hoef te betalen!
Ik had laatst mijn meterstanden doorgegeven. En nu zag ik de jaarnota. Ik krijg 276 euro terug. En ik betaal in het vervolg 51 euro per maand als voorschotbedrag voor gas en stroom. Dat is nog eens goed nieuws!!
Erg fijn ook te merken dat door zuinig te leven (en dus ook zuinig stoken en minder electriciteit verbruiken) je èn het milieu spaart en ook bespaart op je eigen kosten.
En nu is er dus iedere maand meer financiële ruimte. En zal ik sneller aan mijn "buffer-bedrag" komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten