zaterdag 16 oktober 2010

Poppenhoek

Gisteren was ik weer aan het werk op mijn eigen groep. Erg fijn!!
Doordat een paar kindjes even een dagje thuisbleven was de groep iets kleiner. En doordat wij nu 4 dagen in de week een stagiaire hebben, is er meer mogelijkheid om de kinderen 1-op-1 aandacht te geven. Of 1-op-een klein groepje ;-)
Toen ik de vaatwasser aan het uitruimen was, had ik goed zicht op de poppenhoek. Altijd leuk om te observeren wat daar allemaal gebeurd. H (1 jaar en 5mnd) was al de hele ochtend moe. Ze was veel te vroeg wakker geworden. Ze zocht een stoel in de poppenhoek, plofte neer en dacht misschien wel: "zo, hehe, ìk zit!!" De stoel stond een stukje van de tafel. F (1 jaar en 10 mnd) leek in H een leuke speelkameraad te zien. Zij wilde wel graag dat H aan tafel kwam zitten. Ze riep: "aan tafel!" Maar H zat nou juist zo lekker, en leek niet echt van plan om op te staan. Problematisch, voor F dan. Ik kon F bijna hardop horen denken..... "hoe krijg ik H gezellig aan mijn tafeltje??" F probeerde de stoel te duwen, met H op die stoel zittend. Luid zuchtend en kreunend duwde en trok F aan de stoel. H vond het allemaal best - die bleef gewoon lekker zitten. Ik was erg benieuwd hoe lang F zou volhouden, en bovenal wàt ze zou doen.... Het erbij laten zitten? Boos worden? Proberen te vragen? (is soms best lastig als je woordenschat nog niet zo ruim is) Blijven herhalen: "aan tafel! Aan tafel!"?
Nee, F bleef gewoon net zo lang aan de stoel trekken en duwen, tot ze vond dat de stoel dicht genoeg bij de tafel stond. Dat lukte. Volgende dilemma... F had lekker gekookt in de poppenhoek, en het zou natuurlijk leuk zijn als H ervan ging proeven. Meestal ontstaat er ook een soort net-als-of eten/proefspel. Maar H was nu echt niet van plan om gezellig mee te spelen! Ze was moe, en ze zat toch best lekker op die stoel. F's verzorgende kant kwam naar voren - en ze pakte een lepel en ging H voeren. H deed haar mond nog open, ook! F keek heel zelfvoldaan. Toch best gezellig en fijn, zo'n speelkameraad die "meedoet" en die ook nog volgzaam is, zodat je zelf wel de "baas" blijft in de poppenhoek... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten