dinsdag 31 augustus 2010

Ruimte creëren

Het consuminderen doet me goed!
Ik gooide al niet echt het geld over de balk ;-), maar om er bewuster mee om te gaan.... dat voelt goed.
Goed bijhouden wat inkomsten en uitgaven zijn. Dit ben ik begonnen a.d.h.v. een "tool" van het Nibud. Het "persoonlijke budgetadvies". Je kan het vinden op de website van Nibud. Ik ben er erg enthousiast over. Vooral vind ik het leuk en interessant te zien wat basisbedragen zijn voor bepaalde zaken, en wat mensen gemiddeld uitgeven hieraan. En een inschatting maken wat ik uitgeef.
Nu betekent consuminderen voor mij absoluut niet dat ik ben gestopt met te genieten.... Nee, zeker niet! Integendeel, wil ik zelfs zeggen. Door de financiële situatie goed op orde te hebben weet ik welke bedragen ik kan besteden voor bijv leuke uitstapjes, of gewoon iets leuks kopen of doen. En het sparen gaat daarnaast gewoon door. Dus zowel zorgeloos genieten als ook sparen.

Tijdens het boodschappen doen verbaas ik me weleens hoeveel verschil er is tussen prijzen van producten met de A-merken en het huismerk. Je raadt het al, bij mij in de (koel)kast staan vooral producten met het huismerk. Scheelt enorm en het is net zo lekker.
De verpakking is alleen minder aantrekkelijk. En de psychische verleiding d.m.v. reclame ontbreekt.

Iets anders, wat ook te maken heeft met het consuminderen, is het ruimte creëren door spullen te verkopen of weg te geven. Laatst had ik weer het gevoel van: "ooooohhhhh!! Wat een troep is het toch!!" Zowel in de berging als in de kasten was het voor mijn gevoel òvervol. Ik kon mijn spullen niet meer snel vinden, en het liefst gooide ik alles zo de container in! Maar, ik ben het toch anders gaan aanpakken. Ik heb een deel van de spullen inmiddels uitgezocht. Spullen die ik niet meer gebruik, maar die nog heel goed eruitzien en niet kapot zijn, heb ik op Marktplaats te koop aangeboden. Nu gaat de verkoop van dèze spullen behoorlijk langzaam... Het zijn o.a.": tijdschriften, een c.d., kleding, plafonnières. Maar, inmiddels toch het e.e.a. verkocht.
Fijn dat ik er blijkbaar een ander mee blij kan maken, en dat mijn spaarrekening groeit :-)

3 opmerkingen:

  1. Wat voor kleding en hoeveel vraag je ervoor???
    De 'T....-broek' is een hit hier in huis; zowel bij mij omdat ik toch echt liever vrouwenbroeken draag dan goedkope mannenwerkbroeken, en bij mijn liefje; omdat een vrouwenbroek me ook nog eens veel beter staat! Haha!
    Ik zal eens op marktplaats zoeken.....
    Veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Maaike: Nu qua kleding alleen een jurkje en jasje. Die van de promotie.... Die draag ik echt nóóit - veel te sjiek ;-)
    Richting jou komt een doos met nog goed bruikbare spullen en ook kleding. Dan wel kleding die goed op een boerderij passen..haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mosterdzaadje (ik moet altijd bij jouw blognaam denken aan een stuk van Shakespeare, A Midsummernight's Dream, daarin komt ook een karakter voor Musterdseed genaamd, maar ik begrijp dat jij het ergens anders vandaan hebt)

    Ik heb ook veel spullen op MP staan. Het gaat gestaag, maar ik verkoop tot nu toe toch best wat. Je moet vooral geduld hebben en niet in de verleiding komen om zelf ook op MP te kopen ;-)
    Het geeft inderdaad een lekker gevoel als die overtollige ballast weer is verkocht en er een bedrag is bijgeschreven, hoe klein ook!

    Veel succes nog,
    groet Dappertje

    BeantwoordenVerwijderen