woensdag 24 augustus 2011

Vakantieperiode

Op mijn werk is de vakantieperiode zo ongeveer voorbij. Alle kinderen in mijn groep zijn met vakantie geweest - de één dichtbij huis en de ander ver weg. De één al in juni en de ander nog maar net terug. En de rust is langzaam aan het terugkeren op de groep. Rust?? Het betekent toch dat alle kinderen er gewoon weer zijn?? Ja, en dat wil zeggen dat de groep weer vol is. We werken weer met z'n 3en. En... de telefoon staat niet meer roodgloeiend.....
Waarom ging de telefoon dan zo vaak, vraag je je misschien af. Nou, vanwege onze 'ruilservice'. Ouders mogen de dag dat hun kind normaalgesproken komt, maar i.v.m. vakantie die dag niet komt, ruilen. Er zijn wel speciale regels waaraan gehouden moet worden - de ruil moet plaatsvinden binnen 10 werkdagen vóór en na de te ruilen datum. Bovendien moet het qua kindaantal wel mogelijk zijn - er moet rekening gehouden worden met de zgn. 'leidsterkindratio'.

En wat gebeurt er dan in de praktijk? Heel regelmatig gaat de telefoon. En aangezien wij in de zomerperiode met 2 pedagogisch medewerkers op een groep van 12 kinderen werken betekent dit dat 1 van ons de beller te woord staat en de ander het werk op de groep voortzet. Doordat de vraag van de beller vaak over het ruilen van een vakantiedag gaat, moet er dus worden opgezocht of het ruilen mogelijk is. Tellen van kinderen op de lijst, berekenen hoeveel kinderen van welke leeftijd er op de groep aanwezig mogen zijn (leeftijd van kinderen is hierbij belangrijk - een baby van 3 maanden heeft immers veel meer aandacht, tijd en zorg nodig dan een kind van 3 jaar die al zelf kan drinken en eten, etc.), bekijken of de ruil wel binnen 10 werkdagen is.... En vervolgens deze ruil zorgvuldig noteren zodat de andere collega's ook op de hoogte hiervan zijn.

Hoewel ik het 'onze' ouders echt van harte gun dat zij de mogelijkheid hebben om dagen te ruilen, vind ik het voor mezelf, collega's en de groep erg storend. Ik wens dan weleens een administratief medewerker voor onze groep. Helaas is daar geen budget voor, en dat zal er denk ik ook nooit zijn. Maar wat zou het fijn zijn om ononderbroken met onze basistaak bezig te kunnen zijn! Wat zou het fijn zijn om bijvoorbeeld tijdens een activiteit waarbij we met de kinderen verven niet tussendoor de groep hoeven te verlaten om dit soort telefoontjes te beantwoorden. Of het voorleesverhaal niet te hoeven staken, omdat de telefoon gaat en mijn collega net een baby de fles geeft en dus ook even druk is met andere dingen. Of, om nog een voorbeeld te geven, 1 van ons met een groep kinderen een boswandeling kan gaan maken (de kinderen - en wij- vinden het geweldig, zulke uitstapjes) terwijl de andere collega toch nog rustig haar werk kan doen op de groep met de jongste kinderen die niet mee wandelen.

Maar goed... het is zoals het is.... . En we roeien met de riemen die we hebben. We zijn met ons team nu wel aan het bedenken hoe we minder gestoord kunnen worden in ons groepswerk door telefoontjes die over ruildagen gaan. Dus hopelijk kost het ons in de toekomst minder tijd.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook regelmatig telefoontjes van ouders die even willen weten hoe het met hun kind gaat. En dat ervaar ik absoluut niet als een verstoring in mijn werk. Heel begrijpelijk dat je aan je kind denkt, tussen je eigen werkzaamheden door. We hebben zelfs weleens gehad dat zowel de vader als de moeder even belde, en dit wisten ze niet van elkaar. Dat vind ik zo leuk om te merken - dat beide ouders zo betrokken zijn bij het wel en wee van hun kinderen.

1 opmerking: