dinsdag 26 april 2011

Het vak van leidster

Laatst liet een klasgenoot mij een gedicht lezen, over "het vak van leidster". Een collega van me bleek het ook te kennen.
Het gaat zo:
"Het vak van leidster, denken mensen vaak,
is een zeer eenvoudige zaak.
Lekker een beetje met kinderen spelen
en op tijd een beetje fruit rond delen.
Als je zegt:'Tis best zwaar,"
vinden mensen dat maar raar.
Het lijkt zo makkelijk: de kinderen in een bak met zand
en leidsters zitten te zonnen op de rand.
Maar wie zo denkt heeft het mis,
want het werk van een leidster is geen kattepis!
Observeren, rapporteren, vergaderen en notuleren,
luisteren naar ouders, beleefd reageren.
In de groep een fijne sfeer creeëren.
Niet chagrijnig zijn maar warm en liefdevol.
Niet over je nek gaan van een drol.
Stimuleren en motiveren,
steeds maar weer opnieuw proberen.
Schoonmaken, schriftjes schrijven,
van alles op de hoogte blijven.
Voorlezen en liedjes zingen,
het bedenken van leuke dingen.
Op ziektes en goede voeding letten,
de kinderen op de wc'tjes zetten.
En zo zijn er nog veel meer zaken,
die het werk van een leidster zo veeleisend maken.
Rijk word je er ook niet van,
dus waarom doe je het dan?
Het zijn de kinderen, die maken heel veel goed.
Zij zijn de reden dat je het doet!"

Ik vind het een mooi gedicht. Zo juist beschreven... En die laatste zin is zo waar! De kinderen, die geven zoveel. Iedere werkdag zijn er een grote hoeveelheid waardevolle momenten waarin de kinderen toch echt de hoofdrol "spelen". Soms, of eigenlijk: vaak, zou ik wensen dat de enige taak van mij het directe werken met de kinderen zou zijn. Niet ook nog schoonmaken, schrijven, dossiers bijhouden, administratie bijhouden, de zoveelste was in de machine stoppen of opvouwen, de zoveelste lading uit de vaatwasmachine opruimen in de kast (gelukkig hebben we een vaatwasser!!), etc.
Zoals vandaag. De bibliotheekbus was langsgeweest en ik had een stapel boeken geleend. Het liefst wilde ik gaan lezen met de kinderen. Maar door drukte was er geen tijd. De middag vloog om zonder gelezen te hebben.... Gelukkig wèl veel directe tijd met de kinderen. Kinderen uit bed halen, aankleden, en ondertussen genoeg praatjes en grapjes over en weer. Met de kinderen wat drinken, buitenspelen, ondertussen twee baby's uit bed halen en hen ook de mogelijkheid geven om buiten te spelen (geweldig om een 8 maanden oud meisje in de zandbak te zien spelen en genieten!), en ondertussen ook een waslading "wegwerken", etc. etc.
En mijn volgende werkdag?? Ga ik toch ècht een leesmomentje zien te vinden, om met diegenen die zin hebben de biebboeken te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten