zaterdag 12 maart 2011

Geluk en tevredenheid

Gisteravond kwam ik thuis, uit mijn werk, en ik voelde mij heel alleen... Nu was de feitelijke situatie zo, dat ik ook daadwerkelijk alleen was. Dus mijn gevoel kwam wel goed overeen met de werkelijkheid. Maar het deed mij wel denken aan hoe gevoelens toch zo verschillend kunnen zijn, van moment tot moment en van dag tot dag. Gisteravond heb ik het maar gelaten zoals het was; ik voelde me alleen, ik was ook alleen, en het was goed zoals het was. Ik had er vertrouwen in dat het gevoel zou veranderen, en zou het niet diezelfde avond veranderen dan toch hopelijk de volgende dag.
En ja hoor... Vanochtend stond ik op, na een nacht heerlijk geslapen te hebben, en het "allenige gevoel" was er niet meer. Ik ging na mijn ontbijt richting de loopgroep en heb heerlijk getraind. De zon scheen. En na een deel loopscholing (dat gaat meer over de techniek van het hardlopen) was de opdracht om rondjes te lopen. Bij het horen van het fluitje moest je gaan wandelen. En hoorde je weer het fluitje, dan ging je weer hardlopen. Alleen, je wist niet wanneer dat volgende fluitje zou komen - dat kon na bijv. 1 minuut zijn maar ook na 10 minuten. Dus dan leer je meteen je tempo en energie goed te verdelen. Na een heel aantal jaren hardlopen is deze opdracht voor mij niet heel lastig. Ik kan mijn tempo-waarin-ik-een-tijdje-kan-doorlopen redelijk goed vinden. Ik liep lekker in mijn eentje als een soort van "robot", en ging bijna automatisch wandelen bij het horen van het fluitje. Verstand op nul, blik op oneindig en toch ook wel op de weg voor me. Op één van de langere rechte stukken liep ik heerlijk met de zon op mijn gezicht. Volledig in het hier en nu, en met een heel gelukkig en tevreden gevoel. Zo anders dan het gevoel van de avond ervoor....

Afgelopen week heb ik ein-de-lijk mijn nieuwe fiets gekocht! Joehoe!!! Ik wist al een tijd welke het zou worden: de Santos Travelmaster 2.8 alu. In de fietsenwinkel had ik met de eigenaar van de winkel mijn wensen besproken. En hij gaf nog een aantal suggesties. Toen ik mocht gaan passen op een fiets die hij in de winkel had staan, bedacht de man dat ik die fiets kon gaan kopen. Dat was eigenlijk dezelfde fiets als dat ik wilde, maar dit was een "Special". Dat betekende dat je er niet zoveel aan kon veranderen. Dat was ook niet erg, want er bleken kwalitatief heel goede onderdelen op te zitten. Toch wilde ik een ander stuur, verlichting er nog op, een ander zadel, en nog een paar kleinere veranderingen. Met een telefoontje naar de Santos-winkel bleek dit geen probleem te zijn. Over 2 weken kan ik de fiets ophalen.
Er is 1 maar: het is een fiets met herenframe. Nu blijkt een herenframe veel stabieler (of "stijver" word ook wel gezegd) te zijn. Vooral in afdalingen zou je dat merken, dat de fiets veel mindert zwabbert dan een fiets met damesframe. Ik ben heel benieuwd of het een beetje snel went - dat op- en afstappen van die fiets.

Het is weliswaar een dure fiets, maar ook zeker heel duurzaam. Het is een fiets waar je grote reizen mee zou kunnen maken. Maar ik wil de fiets ook gebruiken voor korte afstanden.
En nu.... Nu ben ik heel veel aan het dromen over fietsvakanties :-) Ik zou graag weer op fietsvakantie willen - alleen... niet in mijn eentje! Het zou geweldig zijn om iemand te ontmoeten waarmee het gezellig is en die net zo "gek" is als ik.... En houdt van fietsvakantie; tentje, hele dagen fietsen, etc. Ikzelf vind het geweldig. Ik word helemaal blij van het idee dat je alles wat je nodig hebt bij je op de fiets hebt, en dan de "vrijheid" tegemoet gaat. Lekker fietsen, genieten van alles wat je om je heen ziet, van ontmoetingen, van prachtige natuur, of gezellige mooie dorpjes, van vriendelijke mensen onderweg, van hoe heerlijk het is om even te zitten en ergens koffie te drinken (of iets anders), van het soms afzien terwijl je bergop fietst, maar daarna het lichte gevoel als je suizend de berg af rolt, van de vrijheid om te picknicken waar en wanneer je wilt (je hebt alles wat je nodig hebt bij je in de fietstassen)...
Ik heb de afgelopen dagen ook heel wat reisverslagen bekeken op internet. Mooie fietsreizen, met foto's erbij... En dan denk ik: "Ik wil ooook!" Maar goed, niet alleen dus. Ik heb er wel aan gedacht, om alleen te gaan. En voor 2 of 3 dagen vind ik in mijn eentje fietsen niet erg. Maar als ik langere tijd alleen zou gaan - dan ben ik op een gegeven moment wel uitgepraat met mezelf. Dan mis ik iemand waarmee je samen kunt genieten van een mooi uitzicht, of van de welverdiende maaltijd (voor de tent of in een restaurantje) na een vermoeiende maar fijne fietsdag.
Nu zijn er gelukkig wel mogelijkheden om die andere "gekken" te ontmoeten. Genoeg leuke fietsreizen om samen met anderen te ondernemen. (vorig jaar nog een mooie reis met anderen gemaakt, door de Ardèche)En ook voldoende oproepjes die je zelf kunt zetten of waarop je kunt reageren - om op die manier een fiets(vakantie)maatje te vinden.

Maar eerst maar eens genieten van fietstochtjes hier in de buurt. Oefentochtjes op de nieuwe fiets.

En genieten van de lente die nu toch echt bijna begint. Het is vandaag heerlijk weer. Net lekker op het balkon in het zonnetje gezeten.

2 opmerkingen:

  1. Dat is een puike investering in jezelf. Ik hoop dat je een fietsmaatje vindt. Ken je de stichtinge vrienden op de fiets?
    Twee dagen fietsen in je eentje is beter dan twee dagen wandelen in je uppie. Ik deed het eens, maar nooit meer. Je gaat in jezelf lopen praten of nog meer rare dingen doen. Zelfs constant bellen met de mobiele telefoon bleek niet afdoend. Toch ken ik mensen die het wel gemakkelijk kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie investering, mosterdzaadje :-)
    Mijn vakantiefiets was ook altijd een herenfiets (randonneur). Was voor mij volkomen vanzelfsprekend, terwijl ik ook een boodschappen- en kinderen voor en achterop damesfiets had. Je bent er vast zo aan gewend.

    Mijn echtgenoot was wereldfietser (tot hij met mij mee moest zeilen :-P ), en was altijd lid van de Wereldfietser http://www.wereldfietser.nl/
    Misschien ook iets voor jou?
    Hij was alleen en vond er altijd mensen om mee te gaan fietsen.
    Als je hier eens komt moet je maar foto's komen kijken....van harte welkom!

    BeantwoordenVerwijderen