woensdag 29 december 2010

Op naar 2011!

Na 2 heerlijke kerstdagen is het nu aftellen naar het volgende kalenderjaar: 2011!
Een periode om terug te kijken op afgelopen jaar, evt. goede voornemens alvast te overdenken voor het komende jaar....
Wat het laatste betreft: ik heb niet vaak goede voornemens aan het begin van een nieuw jaar. Meer voor specifieke onderdelen in mijn leven, zoals bijv. voornemens voor mijn werk (doelen) die ik opstel tijdens functioneringsgesprek... Of andere doelen die ik voor mezelf op bepaalde momenten stel. Maar niet juist aan het begin van een nieuw jaar.
Maar terugkijken op het jaar, dat doe ik wel. Ik vind het eigenlijk ook een heel mooie traditie - dat terugkijken. Even stilstaan bij hoe mijn leven nu is, hoe het vorig jaar was....

In 2009 kocht ik mijn eerste huis, of ehm... appartement. Dit was voor mij een enorm grote stap. Ik had ook niet helemaal voor ogen hoe mijn financiƫle situatie erna zou zijn. De hypotheekadviseur had mij vertelt dat ik qua woonlasten ongeveer hetzelfde per maand kwijt zou zijn t.o.v. de huur. Alleen er zouden ook nog servicekosten (V.v.E.) afgeschreven worden.
Deze toch best spannende stap in mijn leven... daar heb ik zeker geen spijt van!
Het heeft heel goed uitgepakt. Ik kom prima rond, en ik heb nu een veel groter woonoppervlak.
Dat ik nu goed rondkom, heeft ook zeker te maken met mijn uitgavenpatroon. Mede dankzij het consuminderen, en vele tips die ik erover heb opgezocht en opgevolgd, heb ik nu goed overzicht over alle uitgaven. En lukt het om per maand meer te sparen dan ik ervoor deed.
Door zuinig met energie om te gaan is het voorschotbedrag voor gas en stroom met 30 euro p/maand verlaagt. De buffer groeit gestaag verder, ik ben daar erg blij om. Het geeft rust te weten dat er iets achter de hand is - "voor het geval dat...". Daarnaast is er gelukkig ook nog budget om leuke dingen te doen. Ik heb vorige week een paar daagjes Engeland gepland en geboekt, in februari zal dat gebeuren. En in maart of april een weekend naar een waddeneiland. Heerlijk, om ernaar uit te kijken!!

Deze kerst- en nieuwjaarsperiode werk ik gewoon door. Hetzelfde aantal uren als gewoonlijk. Gelukkig zijn de groepen kleiner - en is er ook wel een soort "vakantiesfeertje" in de groep. Dat maakt het extra gezellig. Ook fijn om wat extra tijd te hebben om een kindje extra aandacht te geven - of voor een gesprekje met een ouder of collega.
Het is alleen wat jammer dat er nog steeds zoveel sneeuw ligt op de straten en vooral ook de fietspaden. Ik ben nogal een "angsthaas" - ik vind valpartijen echt heel naar, en met de hoeveelheid sneeuw en ijs op straat is de kans toch vrij groot dat je valt (vooral als je probeert te fietsen). Dus nu loop ik of ik ga met de bus. De eerste paar dagen vond ik het niet echt erg. Maar inmiddels verlang ik echt naar het fietsen op ijs- en sneeuwvrije fietspaden. Gewoon lekker door kunnen fietsen!! Of weer lekker hard te lopen zonder de kans op een blessure vanwege een val.
Wat wel weer heerlijk is - is lekker film/t.v. kijken 's avonds. Onder een dekentje op de bank, kaarsjes aan, warme thee of chocomelk, stuk chocola... Mmmmm!
En dan de gezellige feestdagen in de weekends ertussendoor. Familie en vrienden zien.

Ik wil jullie alvast een heel fijne jaarwisseling wensen, en een bijzonder goed 2011!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten