dinsdag 14 december 2010

Feestdagen gaan door....

Hier weer een blogstukje dat ik nu begin te schrijven.
Buiten vriest het weer, na een weekend met dooi.
Afgelopen weekend vierde ik mijn verjaardag. Inmiddels ben ik dus 33. Ik moet nog even wennen aan het getal ;-)
Het verjaarsweekend was erg gezellig. Omdat ik niet zo van grote feesten houd, heb ik slechts een paar familie- (of eigenlijk gezins-, met aanhang-) leden uitgenodigd. Dat vind ik het gezelligst. Niet dat anderen niet welkom zijn.... Maar als iedereen tegelijk komt heb ik zelf het idee dat ik alleen maar aan het rennen en vliegen ben om iedereen te voorzien van hapje en drankje. En ik heb dan ook het gevoel de gasten niet echt te kunnen spreken. Dat vind ik jammer, helemaal omdat veel vrienden van ver moeten komen.

Op mijn verjaardag ben ik erg verwend. O.a. kreeg ik van mijn moeder een geldbedrag. Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing - ik had echt niet zo'n groot kado verwacht. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik dan geen schuld meer bij haar zou hebben (zij heeft me vorig jaar financieel bijgestaan toen bij de koop van het appartement o.a. de kosten voor montage van de keuken veel hoger uitvielen dan verwacht). Maar... inmiddels had ik de lening al afgelost (in september al). En nu kan ik dit bedrag dus gebruiken voor het opbouwen van de buffer. Ook gebruik ik een deel voor het sparen voor een nieuwe fiets.
Mijn buffer is inmiddels zo ver opgebouwd dat ik 1/3 van de "Nibud-norm" (om het maar zo te noemen) heb gespaard. Via Nibud heb ik nl. een berekeningetje gemaakt, en daaruit bleek dat ik in mijn situatie het beste 3500 euro minimaal als buffer kon hebben. Voor het geval er spullen kapot gaan, of dat ik iets moet laten repareren in huis, o.i.d. Of... als er bijv. ineens iets in mijn werksituatie zou veranderen waardoor ik minder zou verdienen. (kortom, voor je-weet-maar-nooit-welke-situaties)

Steeds weer bedenk ik mij hoe fijn het is om te consuminderen. Om een soort van balans te vinden in de hoeveelheid die je werkt en dus ook verdient, en het leven (en ook de vrije tijd, en vrijheid) dat je leidt.
Dat je niet krom hoeft te liggen om je levensstijl te kunnen betalen. Dat je geen geldzorgen hoeft te hebben, omdat je levensstijl volledig past bij wat je verdient.
Ik ben er nog niet helemaal, want het zou echt veel fijner zijn als die buffer bij elkaar gespaard is.... Maar, het geeft me al wel een heel vrij gevoel om geen schulden te hebben. En een "eigen" huis (nouja, eigen?? Ik heb natuurlijk een hypotheek).

Feestdagen worden vaak geassocieerd met "duur". En misschien ook wel met "boven budget", en in januari "nauwelijks rond kunnen komen". Ik vind dat eigenlijk geen feest! En dat het alleen om kado's zou draaien vind ik ook geen feest!
Als gezin hadden wij vroeger geen kado's met kerst. Wel vaak 1 kado voor het gezin, nl. een gezelschapsspel. Maar het draaide vooral om gezellig samen zijn. Samen lekker eten. Muziek luisteren, spelletjes spelen, lezen, kletsen....

Na de leuke verjaardag van afgelopen weekend, kijk ik nu uit naar de gezellige kerstdagen....
En eerst nog het werken op de groep. Dat vind ik zo vlak voor kerst ook heel fijn! Gisterochtend hebben mijn collega's en de kinderen de groep in kerstsfeer gebracht. Een mooie boom, veel sfeervolle lichtjes, en al een aantal kerstknutselwerkjes. Heerlijk om te knutselen met glitters enzo...
En mochten er ruzietjes ontstaan, dan even de kinderen helpen te herinneren: "vrede op aarde!" Haha.
Mijn collega heeft gisteren het kerstverhaal gespeeld met de duplo-poppetjes, de boerderij, en de andere poppetjes en beesten. De kinderen vinden het prachtig! Ikzelf ook, trouwens.

3 opmerkingen:

  1. Ik geniet ook van de kerstsfeer, en bij ons is Kerstmis ook niet duur. Aan cadeautjes doen we niet, en ook al eten we wel extra lekker, dat kost eigenlijk niet veel meer dan normaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb al een week de kerstspullen bij de achterdeur staan. Liefst wil ik pas versieren na mijn verjaardag. Dat vond ik vroeger altijd zo erg, die vermenging tussen mijn verjaardag en kerst; Kreeg ik als kind van 10 een kerststukje ;-) Maar nu vind ik het leuk.
    Het is hier prachtig; een dik pak sneeuw. Fietsen is nauwelijks mogelijk, lopen ook alleen met de goede schoenen. Maar het OV van mijn werk naar huis ging gisteren nog goed, en nu heb ik twee weken vakantie.
    En vandaag ga ik het thuis gezellig en kerstig maken. Heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar, de kerstige kadootjes met je verjaardag. Ik kreeg als kind ook weleens een kerstbal ofz :S
    Mooi dat pak sneeuw, he? Ik ga morgen langlaufen! Lijkt me heerlijk... En erna kan ik het vast niet laten daar een blogje over te schrijven ;-)
    Fijne vakantie! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen