zaterdag 8 oktober 2011

Laptop

Na een stilte van een paar weken ben ik er weer. De reden van de stilte was vooral dat mijn laptop het heeft begeven. 3,5 jaar geleden kocht ik die laptop via de bekende tweedehands-spullen-internet-site. Ik denk dat de laptop toen ook al een paar jaar gebruikt was - ik weet even niet meer wat de vorige eigenaren daarover zeiden.
Kort nadat ik terug was van mijn fietsvakantie, deed het beeldscherm van mijn laptop heel vreemd. In augustus merkte ik dat ook al, maar die mankementen verdwenen vanzelf weer. Dus daar hoopte ik nu ook op. Maar helaas....
 Ik had een beetje 'studiestress'. Ik wilde nog veel doen voordat ik eind september tijdens de lesdag het portfolio zou moeten inleveren, en ook een toets maken, en daarnaast nog een presentatie geven. Gelukkig had ik al veel vantevoren gedaan, en ook al het werk opgeslagen op een USB-stick. Een paar dagen voor de lesdag begaf het beeldscherm van de laptop het.
Gelukkig ken ik iemand die heel handig is met computers. Hij wilde wel proberen om de laptop weer in orde te maken. Op een avond heeft hij het apparaat volledig uit elkaar gehaald, het deel met de videokaart even in de oven gelegd (ja, het klinkt heel gek, maar het schijnt beeldschermproblemen te kunnen verhelpen), en erna weer zorgvuldig alles in elkaar gezet. Aan de videokaart bleek het niet te liggen. Maar het probleem zat wel ergens in het beeldscherm.
Na lang nadenken heb ik besloten om een nieuwe laptop aan te schaffen.

Ik wilde die oplossing zo lang mogelijk uitstellen, want het druist erg tegen mijn principes in. Ik heb al eens eerder geschreven hoe erg ik geschrokken ben toen ik zag op tv wat wij (hier in het Westen) doen met ons 'computerafval'. We dumpen het in straatarme landen. En kinderen lopen met hun blote voeten over chemisch afval op zoek naar iets van waarde. Veel kinderen (en ook volwassenen) raken hierdoor ziek en/ of gewond. Bovendien vervuil je die landen, met het afval waar wij zelf (in Nederland en omringende landen) niet weten wat we ermee moeten. Je zadelt een land, dat al meer dan voldoende problemen heeft, op met ons eigen probleem.
Daarnaast heb ik ook het idee dat computers niet volledig recyclebaar zijn. Natuurlijk zijn veel onderdelen opnieuw te gebruiken, maar ik denk dat er ook een heleboel onderdelen belanden op de Grote Afvalberg die we al bezitten.

Diegene die mij heeft geholpen (de laptop proberen te repareren) zei dat er nog veel onderdelen uit mijn oude laptop te gebruiken zijn. Ik hoop dan ook dat of hij, of iemand anders, de laptop nog kan gebruiken.
Aan hem heb ik ook tips gevraagd voor de aankoop van een nieuwe laptop. En vervolgens zijn we gaan zoeken op internet naar een nieuwe.
En gevonden! Voor iets meer dan 500 euro heb ik nu een nieuwe laptop. De prijs viel me nog mee. En gelukkig had ik de afgelopen periode gespaard op een spaarrekening speciaal voor aanschaf van nieuwe apparaten of voor het huis (klussen, materialen, o.i.d.). Dus daar kon ik de laptop van betalen. Nu wil ik wel weer verder gaan sparen op die spaarrekening. Zodat ik ook nog een buffer houd.

Via mijn werk kon ik een oude versie van Word op de laptop zetten. En ik wil ook nog een gratis anti-virus-programma erop zetten. (op dit moment zit er een ander virusprogramma op, voor een beperkte tijd - vervolgens moet je dan gaan betalen als je er verder gebruik van wilt blijven maken)  En dan kan ik weer volop verslagen typen, opdrachten maken, internetten, emailen, etc. En natuurlijk ook schrijven op dit blogje :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten