zaterdag 22 oktober 2011

Duurzaamheid

De komende periode staat erg in het teken van Duurzaamheid. O.a. door de Dag van de Duurzaamheid, op 11 november. Op www.dagvandeduurzaamheid.nu vind je hier veel informatie over. Ik kwam vandaag toevallig op deze site terecht. Er staan ook heel veel activiteiten op, zoals bijv. lezingen, voorleesactiviteiten op basisscholen, kortingsacties, etc.
En volgend weekend is de Nacht van de Nacht. Op www.laathetdonkerdonker.nl vind je hierover informatie.
Beide vind ik erg goede initiatieven. Hoe meer van dit soort initiatieven, hoe eerder mensen denk ik geneigd zijn zich er meer in te verdiepen en erover na te denken hoe duurzaam zij zelf leven.
Mijzelf zet het in elk geval wel (weer) tot denken.

O, en nog een mooi initiatief waar je zelf misschien aan mee wilt doen: http://noimpactweeknl.wordpress.com/ . Je hoeft echt niet je hele leven om te gooien om 'low impact' te leven. Begin met kleine veranderingen - zoals bijvoorbeeld (eventueel met behulp van een zogenaamde 'douchecoach' - een zandlopertje of stopwatch) maximaal 5 minuten per dag te douchen. Scheelt op jaarbasis een hoop water, en levert jou een minder hoge waterrekening op.

Ik hou mijn meterstanden bij, en daardoor het verbruik. Eens in de zoveel tijd (meestal iedere 2 weken) voer ik de meterstanden in een programma op www.zuinig.info in. Vervolgens zie ik dan hoeveel water/electriciteit/gas ik gemiddeld per dag verbruik. Bij de energiemaatschappij heb ik nu de jaarnota opgevraagd. Mijn verbruik was voor dit jaar:
* Stroom 955 kWh
* Gas 634 m3

Vorig jaar was het:
* Stroom 847 kWh
* Gas 782 m3

En het gemiddelde verbruik (1 persoons huishouden) volgens de energiemaatschappij:
* Stroom 1406 kWh
* Gas 751 m3

Zowel qua stroom- als gasverbruik zit ik dus onder het gemiddelde.

Wat waterverbruik betreft: mijn verbruik was afgelopen jaar 35m3. Een gemiddeld 1persoonshuishouden verbruikt volgens Nibud 45m3 water per jaar.

Ik ben wel benieuwd hoe het verbruik bij anderen is, en hoe zij leven. Hoe hoog staat de verwarming? Hoe goed is je huis geïsoleerd.
Mijn CV staat 's nachts op 14 graden en overdag/ 's avonds op 18 graden. Als ik het overdag of 's avonds koud heb doe ik een vest aan (ik ben een koukleum dus heb ik meestal een vest aan), en op de bank ligt standaard een fleecedekentje. Vaak heb ik thuis dikke sokken of sloffen aan.
Mijn appartement is niet goed geïsoleerd. Geen HR-glas -  in bijna alle vertrekken enkel glas. Wel heb ik tochtstrips rondom de ramen geplakt. En achter de radiator zit radiatorfolie.
's Avonds zorg ik ervoor dat de woonkamerdeur zoveel mogelijk dichtblijft zodat er geen warmte 'lekt'.
En 's ochtends en 's avonds zet ik de ramen even open zodat het appartement goed geventileerd is. Dat scheelt denk ik ook.

Ik heb geluk dat er veel zonlicht naar binnen komt. Vandaag bijvoorbeeld ook. 's Ochtends terwijl ik de ramen open had staan was het 15,5 graden. Ik deed de ramen dicht, ging naar hardlooptraining en bij terugkomst was het 19 graden zonder dat ik de verwarming hoefde aan te zetten. Door de zon verwarmd dus :-).
Als ik 's avonds kaarsen brandt dan is het vaak ook 1 graad warmer.

Alle lampen in mijn huis zijn spaarlampen. En ik zorg dat alleen in de kamer waar ik ben het licht brandt. Verder let ik erop bij aanschaf van apparaten dat ze energiezuinig zijn. Een laptop schijnt minder energie te verbruiken dan een desktop. En een laptop vind ik ook handiger - zo compact. Mijn wasmachine heeft twee zgn. 'eco- programma's': één voor 40 graden was en één voor 60 graden was. Ik was eigenlijk altijd op één van die programma's. Het wasprogramma duurt langer, maar verbruikt minder stroom en water.

Wie wil laten weten wat zijn/ haar verbruik is? En wie heeft er nog 'duurzaamheidstips'? Ik vind het inspirerend te lezen wat anderen doen!

1 opmerking:

  1. De afgelopen jaren is mijn verbruik steeds gedaald, door maatregelen als dubbel glas, beter geïsoleerde vloer en bewuster verbruik. Het mag voor mij niet oncomfortabel worden, maar de grens daarvan kun je wel oprekken.
    Goede blogpost!!

    BeantwoordenVerwijderen