donderdag 27 januari 2011

Geld, budget, budgetteren....

Op dit moment kijk ik naar de Nationale Geldtest, een tv-programma. Prinses Maxima is er ook aanwezig. Erg interessant om de verhalen te horen.... O.a. over een meisje dat 650 euro verdiend, maar een huur heeft van 400 euro. Per week denkt ze toch 50 euro nodig te hebben voor: eten, uitgaan, leuke dingen doen, kleding kopen, telefoonkosten en de lijst ging geloof ik nog even door.... Ik merk dat ik denk: "dat kan toch helemaal niet?!" Maar hoe het meisje erover spreekt, is zij zich er blijkbaar niet van bewust dat het niet mogelijk is om zoveel uit te geven van dat budget. Ze vergeet even dat er ook nog kosten zijn als voor gas/water/electriciteit, verzekeringen, en nog een aantal kostenposten. Ik heb sterk het idee dat er heel veel mensen zijn die eigenlijk niet weten wat de verschillende kostenposten van hun eigen huishouding zijn. Die misschien telkens schrikken als er een rekening binnenkomt, en denken: "ojee! Ook dat nog!"
Dat is eigenlijk heel schrijnend. Helemaal als je je bedenkt dat het lenen zo makkelijk gemaakt wordt, zeker in het laatste decennium. Mocht er een gat ontstaan, dan wordt dit gedicht door een lening te sluiten.

Ik ben erg blij dat ik een goed overzicht nu heb. Weinig nare financiƫle verrassingen, gelukkig. En een buffertje dat gestaag groeit.
Wat fijn dat de onderwerpen Geld, Budget, en Budgetteren meer besproken worden.
Dag schulden, hallo Huishoudboekje!  ;-)

1 opmerking:

  1. Een prima artikel! Misschien is dit een goede tip voor mensen die een huishoudboekje willen beginnen http://budgetteren.org/

    BeantwoordenVerwijderen