donderdag 20 januari 2011

Opleiding

Het is alweer even geleden dat ik hier schreef.... Dat komt, ik ben de afgelopen weken erg druk bezig geweest met o.a. werken en ook mijn opleiding.
In oktober ben ik begonnen met een erg op de praktijk gerichte opleiding, naast mijn werk in de kinderopvang. Ik denk dat de keuze om hieraan te beginnen de beste (persoonlijke) keuze is van 2010. Ik wilde al jarenlang weer studeren. Het werk bleef ik heel leuk vinden, maar er miste een soort extra verdieping. En een stukje verdere ontwikkeling van mezelf, denk ik ook.
Ik heb mij al heel wat jaren terug ingeschreven voor een avond-opleiding. Ook op de pedagogiek gericht. Alleen ik schreef mij weer uit, nog voordat de opleiding begon. Vanwege de chronische vermoeidheidsklachten zag ik niet een kans van slagen - ik voorzag dat ik vooral afgepeigerd die periode door zou gaan. En dat ik het vanwege energie-tekort niet zou redden.
Maar momenteel werk ik minder uren dan in die tijd, en ik heb de chronische vermoeidheid heel aardig door. Ik ken die "makker" inmiddels wel ;-) Op de meeste dagen weet ik mijn tijd en energie zo in te delen, zodat ik toch heel veel kan doen op een dag zonder als een kaartenhuis in elkaar te storten. Ik herken meestal het moment waarop ik op de rem moet trappen. En dat geeft veel vertrouwen.

Inmiddels studeer ik alweer 3 maanden, naast mijn werk. En het is behalve erg druk ook hardstikke leuk!! Leuke mensen leren kennen, iedere opleidingsdag weer een hoop nieuwe onderwerpen en theorieën waarover ik hoor, voldoende tijd ook om het over praktijksituaties te hebben in de klas, en inmiddels de eerste opdrachten die ik terug heb (en beiden een G= goed). Wat ik op mijn "vrije" dagen tijdens zelfstudietijd lees en leer zie ik een volgende werkdag in de praktijk bij de kinderen. Zo lijkt wat ik zie net een soort filmpje ter verduidelijk van de lesstof.

Nu past dit studeren ook nog eens heel goed bij een "consuminderend leven". Op dagen dat ik studeer zit ik lekker binnen, boven de boeken. Muziekje op... Pot koffie naast me.... En ik ben dus niet aan het winkelen of anderszins geld aan het uitgeven. Bovendien wordt deze opleiding volledig door mijn werkgever betaald, dus er zijn ook geen opleidingskosten aan verbonden. Ideaal!
Het geeft en verdieping en ook een mogelijkheid mij verder te ontwikkelen, zonder dat ik geld hoef uit te geven.
Wel dus de inzet leveren. Tijd en energie erin steken.
En dat doe ik graag.

Afgelopen weekend was ik ook heel "consuminderend" bezig. Meegedaan aan een prestatieloopje, waarvan de kosten door de trainer werden betaald (door de loopkleding van de loopgroep verzorgden wij "reclame", vandaar dat deelname kosteloos was). Het was erg gezellig, en blij met het resultaat. (maar ietsje langzamer dan de stiekem-gehoopte eindtijd)
En op zondag was het lekker zacht weer - een lange wandeling gemaakt.

Morgen naar de sauna (morgen een extra dagje vrij), en bij heel veel saunacentra kan je vanwege acties met 2 personen voor de prijs van 1 naar binnen. Dus dat scheelt aanzienlijk. Omdat we dan toch minder betalen, gaan we wel lekker dààr eten.... Zijn altijd van die heerlijke maaltijdsalades enzo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten