dinsdag 1 mei 2012

Laatste loodjes

Over anderhalve week heb ik vakantie!! En ik kijk er ontzettend naar uit... 3,5 week géén werk of opleiding. Rust, genieten, fietsen, mooie omgeving, gezelligheid...
Maar tot die tijd nog even doorgaan met werk & opleiding. Ik ben bezig met een aantal opdrachten - ik wil ze vóór mijn vakantie afronden. En een stukje verder komen met de scriptie.
Gisteren was het Koninginnedag. Ik heb er helemaal niets aan gedaan, en het ook helemaal niet gemist. Ik zat lekker in het zonnetje op mijn balkon! Het was er rustig en lekker warm. Gelezen in boeken en artikelen doorgenomen, en geschreven aan de scriptie. Af en toe duurt het wel even, voordat ik de 'draad te pakken heb'. En soms zit ik in een 'flow' en valt alles zó op z'n plaats.
Terwijl ik aan het lezen was, en aan het genieten van de zon... vlogen 2 koolmezen ( weliswaar voorzichtig en op hun hoede) af en aan. Met veertjes, en soms zonder iets. Telkens naar het nestkastje op het balkon. Leuk hoor!

De voorbereidingen voor de vakantie zijn vergevorderd. Ik zal 3 weken op fietsvakantie gaan. In 2 weken fietsen we (met 2 anderen zal ik een route fietsen) naar de Bourgogne. Daar woont mijn zus. We fietsen een mooie groene route. Onderweg kamperen.
Alle kampeerspullen heb ik gecheckt en aangevuld. Uit vorige fietskampeervakanties en -weekends weet ik wat ik miste. Ik heb bijvoorbeeld een erg goed regenjack gekocht, en waterdichte handschoenen en waterdichte sokken. Duur, maar ik denk erg de investering waard. Tijdens een fietsvakantie ben je hele dagen buiten - en ik weet van mezelf dat ik het erg vervelend vind als ik doornat en koud ben. Nu zal het in mei hopelijk niet erg koud zijn... maar je weet het nooit.
Verder neem ik veel dunne laagjes kleding mee. Thermokleding, sneldrogende t-shirts, etc.
Ik heb mijn tassen al ingepakt - en telkens pak ik er toch weer iets uit of vervang ik iets. Normaalgesproken is het niet erg om iets teveel in te pakken als je op vakantie gaat. Maar... omdat ik alles meesjouw op de fiets, denk ik wel 3x na over wàt ik meeneem!
Mijn fiets - Santos Travelmaster, vorig jaar gekocht - is echt ideaal!! Hij fietst heerlijk - telkens als ik naar mijn werk fiets heb ik het gevoel wel hele dagen door te kunnen fietsen.

Om lichamelijk fit te zijn en blijven let ik vaak extra op o.a. wat ik eet. Vanwege chronischevermoeidheidssyndroom (CVS) heb ik een paar jaar geleden voedingsadviezen gekregen van een orthomoleculair arts. Ik probeer er nu extra op te letten dat ik de adviezen opvolg. En ik neem extra vitaminen. Ook best heel lekker - eten volgens de voedingsadviezen. Veel groente, vis, noten, kip, yoghurt/karnemelk, kruidenthee, zilvervliesrijst, volkorenbrood, fruit...
Misschien wel leuk om op te schrijven wat ik zoal eet/drink gedurende de dag:
- Ontbijt: glas water, kruidenthee/groene thee, muesli met extra noten en lijnzaad en magere yoghurt (ik vind magere yoghurt lekkerder dan halfvolle/volle), banaan/peer/kiwi in stukjes, 1x multivitamine en 1x vitamine C1000
- tussendoor: 2 koppen koffie verkeerd, glas water (tijdens werkdagen vergeet ik regelmatig extra water te drinken), krentenbol of ontbijtkoek/groninger koek. Tijdens werkdagen vaak nog extra brood.
- Lunch: 2 of 3 boterhammen (met halvarine en pindakaas, appelstroop, kaas o.i.d.), glas melk/karnemelk, als ik eraan denk ook glas water
- tijdens werkdagen vaak nog extra brood tussendoor, met glas dixap
- Groene/kruiden/rooibos-thee, cracker of koek
- evt. wat noten met glas water tussendoor
- Diner: (vandaag:) zilvervliesrijst, kipfilet in "chicken kashmir" (een kruidenzakje van de natuurwinkel) met ui, rode paprika en sperziebonen, salade: ijsbergsla/tomaatjes/stukjes kaas met dressing. Erbij: water of dixap.
- Kruiden-/groene thee met wat chocola.

Ik merk dat ik tijdens werkdagen echt veel meer brood nodig heb. En dat zal straks tijdens fietsdagen ook zo zijn. Laatst was ik een dag erg moe, en toen at ik ook zonder dat ik het door had 8 boterhammen. Het was toen een dag van slapen & eten, haha.

Morgen een dagje vrij. Allerlei klusjes eigenlijk. Even naar de kapper, een opdracht voor de opleiding verder voorbereiden, etc.

Tot de volgende keer!

1 opmerking:

  1. Ik heb ook een Santos Travelmaster. Geweldig fiets. Leuk blog heb je.
    Groet,
    Susanne

    BeantwoordenVerwijderen