zaterdag 31 maart 2012

Zeep

Het was weer tijd om wasnoten te bestellen. Ik heb nog wasnootschalen in huis voor 1, misschien 2, wasmachine-ladingen en dan is het op...
Met 1 zak wasnoten doe ik ongeveer een jaar. Sinds een jaar of 4 was ik met wasnoten, en dat bevalt mij uitstekend.
Ongeveer 10 euro voor een kilo, ernaast lavendelolie en eco-zuurstofbleekmiddel (om de witte was echt wit te houden) - dat komt neer op gemiddeld 1,58 euro per maand om te wassen.

En als ik dan nieuwe bestel, dan bestel ik meteen ook een aantal andere producten. Zoals milieuvriendelijk afwasmiddel.
En bij het bestellen zat ik na te denken over verzorgingsproducten. Vorig jaar heb ik  een heel aantal biologische shampoo en gezichtsreinigingsproducten en crèmes gekocht. Maar over maar een paar was ik redelijk tevreden. Van de shampoo (in totaal 2 verschillende gebruikt) werd mijn haar òf niet schoon, of in korte tijd erg vet. De nachtcrème vond ik wel lekker maar erg duur. En de andere producten vond ik in verhouding ook erg duur - klein potje/flesje, redelijke kwaliteit, vaak wel lekker ruikend, maar dus duur.

Ik heb een tijdje geleden eens 'aleppozeep' gekocht. Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik op reis/ met vakantie ben. Het zit nl. in een doosje in mijn toilettas.
Maar vandaag heb ik deze zeep weer eens gebruikt. En ik ben aangenaam verrast dat deze zeep zo mild is. Hoewel mijn huid niet echt problematisch is, is mijn gezichtshuid dat wel. Ik heb last van rosacea en dit wordt verergerd door bijv. bepaalde verzorgingsproducten. Soms heb ik erg rode wangen en neus. Nu lijkt deze aleppozeep ook erg mild te zijn voor het gezicht. (niet dat ik normaalgesproken gewone zeep voor het gezicht zou gebruiken - dat droogt veel te veel uit! Maar ik had gelezen dat deze zeep ook voor gezicht, en zelf haren te gebruiken is. En zelfs voor huidproblemen als psoriasis en eczeem).
Ik ga maar eens een tijdje die aleppo-olijflaurieroliezeep gebruiken... eens zien hoe dat bevalt.
En mocht het nou goed bevallen, dan is dat een heel groen en budgetvriendelijk verzorgingsproduct!
Ongeveer 4 euro, en het is erg zuinig in gebruik.

2 opmerkingen:

  1. Wil je even lachen ;-)
    wij gebruiken al jaren groene zeep i.p.v. shampoo. Het is even wennen; het ontvet namelijk minder en daardoor voelt het ook anders, maar wij weten al niet beter meer. Je haar wordt er veel minder slap van, en conditioners zijn niet meer nodig.
    De aanleiding was eigenlijk het shampoo- en conditionergebruik van de meiden. Allebei lang haar, en gevoelig voor elke belofte op de reclame. En al die dure flessen zijn zo leeg.
    Ik liet mij eens ontvallen: 'je kunt net zo goed groene zeep gebruiken!' Wie A zegt moet ook B zeggen. En zodoende dat wij voor haren wassen maar 89 cent per drie jaar uitgeven.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow... groene zeep...?! Net zoals 3hoekzeep? Hmm.. ik weet niet of ik dat durf hoor. Ik vind het al te spannend om met een stuk zeep mijn haar te wassen, laat staan met een schoonmaakmiddel. Haha. Maar erg leuk te lezen dat dat dus goed werkt! Ik las ook over bio-afwasmiddel dat het heel goed doet als shampoo.
      Vanmiddag toch naar de natuurwinkel gegaan voor een bio-shampoo. Helaas toch duur, en de vraag is hoe het resultaat zal zijn.
      Die reclames die van alles beloven - ik vind het ook niks. En zo heel goed zijn die ingrediënten helemaal niet voor je haar/ huid/ gezondheid.

      Verwijderen