maandag 30 mei 2011

Groei

Zowel in mijn werk - en taken die ik uitvoer naast de ... eh... "core business" ;-) - als in mijn opleiding merk ik de laatste tijd dat ik groei. En dat is leuk om op te merken :-). Toen ik begon met de opleiding was ik erg onzeker. Kan ik het wel?? Begrijp ik het wel??? Past dit bij mij?? Is dit nou wat ik wil?? En er kwam in het begin ook een heleboel op mij af, waardoor ik soms "door de bomen het bos niet meer zag". Ik zag op een gegeven moment een heleboel puzzelstukjes; allerlei verschillende theorieën over allerlei delen van het werk.
Maar... na een tijdje gingen de puzzelstukjes in elkaar vallen, en werd het plaatje steeds completer.
En in plaats van gedachten en gevoelens die te maken hebben met woorden als: spannend, nieuw, eng, moeilijk, etc. ervaar ik nu regelmatig een soort "flow". Ik begin bijvoorbeeld te lezen in een boek en wordt heel enthousiast, haal er allerlei voorbeelden uit mijn werk bij, kom op nieuwe ideeën die misschien te realiseren zijn, etc.

De afgelopen paar weken heb ik mij weer bezig gehouden met taken als intern auditor binnen de organisatie. Ik heb verschillende mensen (met verschillende functies) geïnterviewd. Soms kan ik er best tegenop zien, tegen zo'n interview. Het is iets dat ik niet dagelijks doe, en ik interview dan mensen die zich in sommige gevallen met totaal andere werkzaamheden bezighouden. Het is dan lastig om de juiste vragen te stellen, door te vragen, samen te vatten, en de ander echt goed te begrijpen.
Maar... voor mijn gevoel liepen de interviews zo goed - bijna als vanzelf ging het. En het is zo fijn om die groei op te merken. Okee, ik zie heus wel verbeterpunten - en ben echt nog làng niet uitgeleerd. Maar in de afgelopen 2,5 jaar heb ik wel een soort basis gelegd voor het uitvoeren van deze taken. Ik merk dat we met het hele team voortbouwen op wat wij in de afgelopen periode hebben mogen en kunnen leren.
En nu kregen we vanochtend te horen dat wij volgend jaar weer een training hiervoor mogen volgen. Dus dan mogen en kunnen we verder werken aan die groei.

Ondertussen groeit er op mijn balkon ook van alles. Aardbeien zijn weliswaar nog wat groen, maar al heel groot. De tomatenplantjes doen het goed. De muntplant zag er niet zo best uit een paar weken terug, maar lijkt weer op te krabbelen. En er komen een paar verrassingen op. Ik had kleine bordjes gemaakt voor in de plantenbakken. Alleen nu is de tekst door de zon verbleekt :-( En nu weet ik niet meer precies wat er in een paar potten opkomt. Ach ja, het zijn wèl gezellige groene blaadjes :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten