woensdag 28 december 2011

Kerst

Ook al schreef ik zonet een blogstukje... Ik bedacht mij even later dat ik niets over Kerst heb geschreven. Hoewel het zo gezellig was!
Dus hier een beschrijving van de kerstdagen.
De dag vóór het kerst-weekend, vrijdag, had ik het nog even loeidruk. Een werkdag, die uitliep. En het was de hele dag door druk-druk-druk. Om 7:30 uur begonnen. Ik werkte met inval, en de stagiaire was er ook. Het was de laatste dag van een broertje en zusje. Broertje gaat naar de basisschool, en zusje gaat naar een gastouder in de buurt van waar het gezin woont. Behalve het afscheid van die 2 kinderen, was er ook nog: laatste regeldingetjes rondom het dagverblijfkrantje, bedankje schrijven aan oudercommissie voor kadootjes die ze ons gaven (erg lief van ze!), stagiaire begeleiden met haar activiteit (plan van aanpak lezen, en naderhand feedback geven), en alle andere bezigheden van de dag... Er waren 12 kinderen. Om 17:45 uur was het nog zo'n rommel in de groep... dat ik ben gebleven om het even snel met de inval op te ruimen. Rond 18:15 uur kon ik gaan. Heel moe....
De volgende dag besloot ik om eerst maar eens lekker uit te slapen - i.p.v. naar hardlooptraining.
Om 14:45 uur pas met de bus naar het station gegaan.
Aan het einde van de middag haalde mijn vader mij op van het station in hun woonplaats.
Mijn zusje was al bij mijn vader.

We hebben heerlijk bijgekletst en erg lekker gegeten. De vrouw van mijn vader is Filippijnse, en een aantal gerechten waren Filippijns. Maar allereerst een prei/zalmsoep door mijn zusje gemaakt. Erna het hoofdgerecht: kip Adobo, een soort gehaktbrood, witlofsalade, groente, en ik geloof dat dat het was... en als nagerecht Leche Flan (erg lekker Filippijns toetje :-) ).
In de kerstboom brandden echte kaarsjes. En na het eten hebben we gekeken hoe de kaarsjes één voor één uit gingen.
Erna de afwas gedaan, en nog even gekletst en naar muziek geluisterd.
De volgende ochtend eerst uitgeslapen. De vriend van mijn zusje kwam aan het einde van de ochtend. We hebben gebrunchd met heel wat eten van de avond ervoor. Dit is ook heel Filippijns. Toen wij eens in de Filippijnen waren aten wij 's ochtends ook de restjes van de avond ervoor. Gewoon opgebakken. In Nederland moet je er niet echt aan denken om de dag te beginnen met bijv. stamppot ;-) Maar op de Filippijnen merkte ik dat ik er vrij snel aan wende om als ontbijt rijst en kip te eten.
Maar.. er was ook brood en kerststol.
Nog een tijd gepraat, na afloop. En koffie gedronken.
En vervolgens vertrokken wij naar mijn moeder.

Daar, bij mijn moeder, kwamen ook vrienden. Een stel met 3 dochters (van 5, 8 en 10 jaar oud). We zijn eerst gaan wandelen, en mijn zusje en A. (de man van het gezin met de 3 dochters) bleven 'thuis'. Zij gingen vast wat voorbereiden voor het koken.
Na een mooie wandeling kwamen we weer terug. Thee gedronken, met taart erbij. De kinderen hebben een spelletje gespeeld. En de rest lekker gekletst.
Erg leuk om te zien hoe relaxt iedereen gewoon lekker doet wat hij/zij wil. Kletsen, spelletje spelen, tijdschrift lezen....
Tijdens de maaltijd vielen de kinderen bijna om van de slaap.
Heerlijk gegeten: eerst krab met een sausje, erna bietensoep, en het hoofdgerecht bestond uit: aardappelpuree, wildsaus, cranberries, appelmoes, salade. Ik geloof dat dat het was.
Als nagerecht: verschillende chocola dat gesmolten was en in kerstvormpjes weer hard was geworden. Erbij nog een paar cranberries. Zag er heel feestelijk uit!
Na het eten hebben we, ook bij mijn moeder, de echte kaarsjes in de boom bewonderd.
's Avonds vertrok het gezin al vrij snel, de meiden waren erg moe. En mijn zusje en haar vriend zijn nog even gebleven.
Ik bleef nog 2 nachten logeren bij mijn moeder.

Tweede Kerstdag hebben mijn moeder en ik heel weinig gedaan. Uitgeslapen, wat gelezen, tv gekeken... En aan het einde van de middag de openhaard aan gedaan.
's Avonds het gesprek gehoord/gezien op tv, in Wintergasten. Theodore Dalrymple was te gast.
Was een mooi gesprek - zet aan tot nadenken over bepaalde onderwerpen.

Hier nog een foto van de kerstboom (het boompje) bij mijn vader en zijn vrouw:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten